دوچرخه

vo2 max در ورزشهای کوهستانی

آیا vo2 max یک جام مقدس در ورزشهای استقامتی است؟ به اهمیت آن در تناسب و آمادگی نباید شک کرد. بسیاری از روشهای تمرینی این عامل را به عنوان معیاری در نظر می گیرند که بر سایر عوامل حکمرانی می کند و این کج فهمی توسط انواع و اقسام مقالات و مطالب درباره نحوه افزایش vo2 max و سایر عناوین توسعه هم پیدا می کند. اما سه جز اصلی که در استقامت مهم هستند، صرفه جویی در مصرف انرژی ، سرعت در آستانه لاکتیک (آستانه بی هوازی و vo2 max ..بر اساس تحقیقات vo2 max کمترین هم بستگی را با عملکرد دارد. الان زمان آن است که آگاهی درستی درباره این عامل ایجاد کنیم.

شکاکیت بیشتر من درباره vo2 max

در طول زمانی که به عنوان یک مسابقه دهنده اسکی فعالیت می کردم، بارها تست vo2 max دادم. تست من همیشه بالاتر از سایر ده نفر اولی بود که با آنها مسابقه میدادم و همین طور حتی در سطح ۵ نفر اول جهان که در نتایج از من خیلی بهتر بودند. این زمانی بود که شروع کردم تا اهمیت vo2 max را به عنوان یک پیشبینی کننده عملکرد بررسی کنم. سالها بعد من نقطه ضعف را تشخیص دادم: اقتصاد، به خصوص در مسابقات سرعت. اقتصاد فاکتوری است که در آن زمان مدنظر قرار نمی گرفت.

تغییر در تمرین قهرمانی: یک مثال واقعی

من به شخصه قهرمانانی با max VO2 پایین را تمرین داده ام که در سطح جام جهانی کاملا موفق بوده اند. همچنین ورزشکارانی را تمرین دادم که با vo2 max عجیب و غریب در سطح جهانی اصولا رقابتی نبودند.

قبل از اینکه من با یک ورزشکار کار کنم ، یکی از آنهایی که vo2 max پایینی داشت و سالها منابع مالی و امکانات زیادی توسط تیم ملی اسکی امریکا در اختیار وی قرار گرفته بود تا برای افزایش vo2 max به قیمت سایر جنبه های تمرینیش هزینه شود. جلسات تمرین اینتروال وی سه جلسه در هفته بود و vo2 max وی ۳ تا ۴ بار در سال اندازه گیری می شد. نتیجه این همه تمرین و کش وقوس تقریبا هیچی بود. و تغییری در vo2 max او ایجاد نشده بود. متعاقبا جایگاهش در تیم هم در حال از دست رفتن بود.

زمانی که وارد سیستم تمرینی من شد سی سال داشت. من به او گفتم که در این مرحله تلاش برای افزایش vo2 max بی نتیجه خواهد بود. به او گفتم”موتور تو تغییری نخواهد کرد.”این به معنای آن نبود که ما نمی توانستیم موتور وی را سوپرشارژ کنیم. در عوض ، ما روی اقتصاد کار کردیم که به معنای صرف انرژی کمتر در گام مسابقه بود. سال بعد ، او سریعترین نفر در کشور شد. او از یک فرد خط خورده در تیم به برنده اصلی تبدیل شده بود.

یک تعریف معمول از شدت انجام یک کار مشابه به صورت مکرر تا زمانی است که انتظار نتایج متفاوتی می رود.

یک زمینه کوتاه درباره vo2 max

یک دانشمند به نام هیل اولین کسی بود که فهمید محدود شدن فعالیت با اکسیژن در ارتباط است.

بدون شک یک vo2 max بالا ابزاری ارزشمند در توانمندی استقامتی است و ورزشکاران موفق استقامتی اغلب دارای vo2 max های بالا هستند. اما ممکن است ما علت و معلول را در اینجا اشتباه بگیریم. درک عمومی در حال حاضر این است که vo2 max یک معیاری است که عملکرد را محدود می کند. اما من عقیده دارم که در واقع vo2 max نتیجه عمل است نه دلیل آن. این یک معیار در رابطه با حداکثر خروجی بدن است که می توان به شکلی آنرا با اسب بخار در موتور اتومبیل شبیه دانست. یک اتومبیل با آیرودینامیک ضعیف نیاز به حداکثر توان اسب بخار دارد تا بتواند سرعت را حفظ کند. ما در اینجا می گوییم که این اتومبیل اقتصاد سوخت پایینی دارد. یک دونده یا اسکی باز با اقتصاد تکنیکی پایین همچنین نیاز به قدرت هوازی بیشتر دارد تا بتواند سرعتی معینی را حفظ کند.

هم با یک ماشین و هم یک ورزش کار می توان عملکرد را تشریح کرد. یک اتومبیل با ۳۰۰ اسب بخار قاعدتا باید عملکرد بهتری نسبت به یک اتومبیل با ۲۵۰ اسب بخار داشته باشد. اما عملکرد پیچیده تر از این حرفهاست که تنها با یک فاکتور سنجیده شود.

افسانه vo2 max

بسیاری از تحقیقات علمی از vo2 max به عنوان معیار موفقیت یک شکستشان بهره برده اند. چرا؟ برای اینکه اندازه گیری آن آسان است. این یک معیار راحت برای اندازه گیری و مقایسه می باشد. اما لزوما آنکه در اینجا عدد بهتری دارد در میدان عمل نتیجه بهتری نمی گیرد.

دیگر اشکال بسیاری از این تحقیقات این است که روی سوژه های تمرین نکرده کار کرده اند. در این افراد و همچنین جوانان میزان vo2 max به سرعت و بدون درنظر گرفتن پروتکل تمرین افزایش می یابد. کسی که تا به حال تمرین نکرده است معمولا در هر مدل تمرینی نتیجه می گیرد.

چرا افزایش vo2 max متوقف می شود؟

عضله قلب تا نقطه ای که ژنتیک شما اجازه دهد به شدت قابل تمرین است. تمرین اینتروال شدت بالا در بالای ۹۰ درصد حداکثر ضربان قلب بهترین تمرین برای افزایش vo2 max در کوتاه مدت است. دلیل این هم آن است که قلب در اینجا نزدیک حداکثر توان کار می کند و واکنش آن هم قوی تر شدن عضلات قلب است. این کار باعث می شود که اکسیژن بیشتری توسط قلب به بدن ارسال شود که معنای آن هم اکسیژن بیشتر خواهد بود. اما این میزان رشد به سطحی میرسد که توسط لایه ای غیر ارتجاعی محدود می شود. در اینجا قلب به سطحی میرسد که بیش از آن نمی تواند گسترش پیدا کند.

این موضوع چه نکته ای برای ورزشکاران تمرین کرده دارد؟ اول اینکه حداکثر vo2 max شما توسط ژنتیک تعیین می شود. البته باید به این سرحد رسیده باشید. و اگر به حد نهایی خودتان رسیده اید باید به دنبال راههای دیگری برای افزایش عملکرد باشید.

چیزی را که می توانید تحت تاثیر بگذارید تمرین دهید.

vo2 max یک فاکتور شسته رفته برای استقامت نیست. پس چرا رسانه های ورزشی و تمرینی اینقدر روی آن تاکید می کنند؟ مطالبی که اهیمت این عامل را بیش از حد بالا می برند و تصویر بزرگ درباره استقامت در ورزش را تحریف می کنند.

شما نیاز به یک موتور غول آسا برای صعود به هیمالیا و یا دویدن در اسکای رانینگ ندارید. هیچ مسابقه ۷۰ کیلومتر یا صعود به کوهها با حداکثر ظرفیت انجام نمی گیرد. شما می توانید فشار را فقط برای دقایقی حفظ کنید. وانگهی در ارتفاعات بالا اکسیژن کمی وجود دارد پس اصولا غیرممکن است که با حداکثر فشار تلاش کرد. این تلاشها به استقامت نیاز دارد، که به معنای توانایی تحمل فشار فعالیت در زیر حداکثر برای مدتی طولانی برای ساعتها و روزها می باشد. شما قصد ندارید که در ۸۰۰۰ متری مسابقه ۵ کیلومتر انجام دهید.

vo2 max تنها یکی از چندین عاملی است که در استقامت تاثیر می گذارد. این فاکتور می تواند باعث بالا رفتن مرزهای شما شود، اما تاثیر زیادی در سطح زیر بهینه شما نخواهد داشت. پس به جای تمرکز بیش از حد روی این عامل پایه استقامت خود را بالا برده و اقتصاد استقامت را تقویت کنید. زمانی که صحبت از فعالیت های فوق استقامتی می شود، اینها چیزهایی هستند که بیشترین تاثیر را روی عملکردتان خواهند داشت.

نوشته اسکات جانسون

اسکات جانسون : مربی ، کوهنورد ، سنگنورد ، ورزشکار اسکی نوردیک ، فعالیت به عنوان مربی برای برخی از بهترین کوهنوردان و اسکی بازان حال حاضر در امریکا

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *