در سالهای اخیر در بازار خودروی دنیا، شاهد محبوبیت قابل توجهای برای کلاس خودروهای کراساوور و شاسیبلند بودهایم، در این بین خودروهای کراساوور کوچکی مثل رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی به دلیل عملکرد قابل قبول، فضای مناسب و قیمت مناسبی که دارند، به انتخاب اول بسیاری افراد بهخصوص جوانان تبدیل شدهاند.
کمپانی رنو که در سال 2013 بطور رسمی رنو کپچر را معرفی کرد در نخستین سال فروش، توانست لقب پرفروشترین کراساوور بازار را بعد از نیسان جوک و رنو داستر بدست آورد. این خودرو برروی پلت فرم B کمپانی رنو و مبتنی بر نسل چهارم رنو کلیو ساختهشده است و در نمایشگاه خودرو سئول 2013 عنوان بهترین خودرو نمایشگاه به آن تعلق گرفت، همچنین موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی در تست موسسه یورو انکپ شد و از این نظر، در سگمنت کراس اورهای کامپکت جزو بهترینها محسوب میشود.
رنو کپچر بر اساس قیمت و کلاس بدنه، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هرکدام از آنها به طریقی توانستهاند بازار خود را پیدا کنند، یکی از این رقیب های غیر چینی سانگ یانگ تیوولی است.
سانگ یانگ تیولی کرهایی که نام خود را از یک شهر ایتالیا در نزدیکی رم گرفته است، با الهام از نام ایتالیایی خود با طرحی که هیجان و سبک و عملکرد را در هم آمیخته است توجه خریداران را به خود جلب کرده است.
سانگ یانگ تیولی به عنوان موفق ترین و پرفروش ترین خودرو سانگ یانگ کره جنوبی در سال 2016 کاندیدای خودروی برتر جهان “WCOTY” و اروپا “ECOTY” و برنده جایزه بهترین ارگونومی صندلی خودرو در کره جنوبی شده است. در حال حاضر سانگ یانگ، مدل 2020 این خودرو را معرفی کرده است که از نظر طراحی ظاهری و فنی تغییراتی داشته و به خودرویی بسیار جذابتر و جوان پسندتر تبدیل شده است؛ در ادامه به معرفی این دو خودروی شیک و جذاب خواهیم پرداخت.
همانطور که میدانیم سیستم برق خودرو یکی از پیچیدهترین سیستمهای الکتریکی است. موتور خودرو باید با مکش هوا و متراکم کردن مخلوطی از سوخت و هوا، احتراق را به خوبی انجام دهد. برای انجام عملیات احتراق، ایجاد شدن جرقه در سرسیلندر خودرو، نیاز است تا میزان مناسبی از برق موجود در خودرو به شمع موتور برسد.
اما عملیات احتراق و یا جرقهزدن سرسیلندرها، به سادگی انجام نمیگیرد. برای اینکه جرقه سرسیلندرها باعث احتراق در موتور شود، نیاز به ولتاژ بسیار بالایی وجود دارد. این ولتاژ بسیار بالا توسط باتری ماشین تامین نمیشود و دلیل آن این است که، ولتاژ موتور خودرو تنها 12 ولت است. برای آنکه ولتاژ قوی را ایجاد کنیم، به آن نیاز داریم که قطعه دیگری وظیفه افزایش ولتاژ را بر عهده بگیرد. سیمپیچ احتراق و یا کویل، قطعهای است که در هنگام جرقهزنی، ولتاژ بالا برای احتراق را آماده کرده و موتور خودرو را به حرکت در میآورد.
کار کویل چیست؟
خودرو از قطعات و سیستمهای مختلفی تشکیل شده است. یکی از سیستمهایی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، سیستم برق خودرو است. یکی از قطعات سیستم برق خودرو، کویل است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، وظیفه اصلی کویل تامین برق خودرو است. موتور خودرو برای به حرکت در آمدن، نیازمند چهار فاکتور اصلی است.
· مکش
· تراکم
· انفجار
· تخلیه
برق کویل از کجا تامین میشود؟
مهمترین مرحله را میتوان “انبساط” در نظر گرفت. اگر بخواهیم این مرحله را به صورت کامل و دقیق تعریف کنیم باید مانند یک مهندس برق به آن نگاه کنیم. اما نگران نباشید، اینبار سعی خواهیم کرد که یک معلم و البته در کنارش یک مهندس برق نیز باشیم.
گاز درون سیلندر توسط پیستون متراکم شده و به وسیله یک احتراق، پیستون به سمت پایین پرتاب خواهد شد. اما وقتی این مرحله مهم خواهد شد که اختلاف پتانسیل بین 7000 تا 25000 ولت، چگونه توسط یک باتری 12 ولتی تامین و تولید میشود؟
اختلاف پتانسیل دو سر یک باتری در صورتی که باتری شما کاملا سالم و نو باشد، چیزی در حدود 12 ولت است و احتمال کم شدن این میزان ولت با گذشت زمان وجود دارد. به همین دلیل مهندسان خودرو تصمیم به ساخت قطعهای کردند که اختلاف پتانسیل موجود را به راحتی رفع کرده و ولتاژ مورد نیاز برای احتراق بنزین و به حرکت درآوردن خودرو را تامین کند. این قطعه کویل نام دارد. البته کویل انواع بسیار مختلفی دارد که در صنایع دیگری نیز کاربردهای خاص خود را دارند.
کویلهای خودرو بر چه اساسی دستهبندی میشوند؟
کویل خودرو وظیفه افزایش ولتاژ را بر عهده دارد، پس میتوان اصول و پایه کار کویل خودرو را القای جریان الکتریکی معرفی کرد. کویل در واقع از دو سیمپیچ و مغزی درونی ساخته شده است. تعداد دور سیم پیچ اولیه کم و تعداد دور سیم پیچ ثانویه زیاد می باشد. جریان وارد شده به سیمپیچ اولیه باعث القای الکتریکی در سیمپیچ ثانویه شده و سپس سیمپیچ ثانویه ولتاژ را تا چندین هزار برابر افزایش میدهد.البته برخی با افزایش قدرت موجود در کویل خودرو، میزان انتشار برق را نیز دستکاری میکنند.
کویلهایی که توسط شرکتهای خودروسازی ساخته میشوند عبارتند از:
1. کویلهای سادهای هستند که از یک استوانه و دلکو ساخته شدهاند. وظیفه اصلی این کویلها مرتب کردن جرقه شمع خودرو است. از این کویلها معمولا در خودروهای کاربراتوری استفاده میشود.
2. این کویلها مانند کویلهای ساده هستند و تنها فرق این مدل با مدل قبلی، مجزا بودن فعالیت کویل از دلکو است. این مدل از کویل اختلاف پتانسیل مناسبی را برای شمعها میگیرد.
3. کویل نوع سوم، برای هر سیلندر یک کویل جداگانه در نظر گرفته شده است و در صورت خرابی هر کدام از کویلها، نیازی به تعویض کوئل های دیگر نیست، زیرا کویلهای دیگر در حال فعالیت هستند.
چگونه میتوان متوجه خرابی کویل خودرو شد؟
آسانترین روش تشخیص دادن سوختگی کامل و یا نیمسوز شدن کویل خودرو، زمانی است که شما در هنگام روشن کردن خودرو، دچار مشکل شوید. در واقع وقتی کویل خودرو سوخته باشد، موتور دیگر توانایی افزایش چند هزار برابری ولتاژ و ایجاد جرقه را نخواهد داشت ولی به حال خودرو لازم است تا توسط یک کارشناس برق و بوسیله دستگاه عیب یاب بررسی گردد.بهطور کلی میتوان نشانههای خرابی کویل را اینگونه بیان کرد:
· خارج شدن دود سیاه از اگزوز
· بوی تند بنزین
· بوی آتش سوزی
بیشتر بخوانید: