اصطلاحات خودرو

جلوبندی ماشین چیست و اجزای آن کدامند؟

جلوبندی اتومبیل، شامل سیستم فرمان، تعلیق، فنر و کمک فنر، سیبک و تمام بخش های جلویی خودرو می شود. هر یک از این اجزا از وظایف منحصر به فردی برخوردار بوده و چنانچه به درستی عمل نکند، عملکرد ماشین را دچار اختلال می کند. اگر ساکن تهران هستید و در اثر تصادف، جلویندی خودروی شما دچار آسیب شد، در هر زمان و مکانی می توانید از خدمات امداد خودرو غرب تهران بهره مند شوید.

جلوبندی اتومبیل چیست؟

برای درک بهتر از عملکرد اجزای جلوبندی خودرو، ابتدا می بایست به این سؤال بپردازیم که جلوبندی ماشین چیست؟ جلوبندی اتومبیل ها شامل قسمت جلویی و زیرین آن ها می شود که ارتباط تنگاتنگی با سیستم تعلیق اتومبیل دارد؛ مهم ترین تفاوت این 2 در آن است که سیستم تعلق ماشین شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می شود؛ اما جلوبندی تنها به ناحیه جلوی ماشین اطلاق شده و این قسمت شامل فرمان و میل فرمان هم می شود.

معرفی کامل اجزای جلوبندی خودرو

جلو بندی ماشین از بخش های زیر تشکیل شده است.

1سیستم فرمان8دستگاه تعلیق
2فنر و کمک فنر9رام
3دسته موتور10طبق یا سینی
4سیبک11سیبک مفصلی
5میل تعادل یا میله موج گیر12اکسل
6سگ دست و شغال دست13توپی سر کمک
7بوش14گردگیر

سیستم فرمان اتومبیل

image 7

سیستم فرمان یکی از مهم ترین اجزای اصلی جلوبندی اتومبیل محسوب می شود که از فرمان، چرخ دنده، غربیلک فرمان، میل فرمان، جعبه و دیگر اتصالات تشکیل شده است. این سیستم علاوه بر کنترل حرکت اتومبیل، وظیفه هدایت آن را نیز بر عهده دارد. شایان ذکر است که سیستم فرمان ماشین به اندازه خود موتور و همچنین گیربکس ماشین در عملکرد نهایی خودرو تأثیرگذار است. اگر در حین رانندگی، سیستم فرمان ماشین شما دچار مشکل شد سریعا توقف کنید و برای تعمیر سریع و حرفه ای آن در محل با امداد خودرو مرکز تهران تماس بگیرید.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق اتومبیل که با عنوان فنربندی نیز شناخته می شود، از اتاق و شاسی اتومبیل و همچنین متعلقات آن تشکیل می شود. از جمله قطعات مهم به کار رفته در این سیستم، می توان به مواردی نظیر فنر، کمک فنر، جرم فنر بندی شده و جرم فنر بندی نشده اشاره داشت. سیستم تعلیق ماشین 2 وظیفه بسیار مهم را بر عهده دارد. نخست، سیستم تعلیق به کاهش ارتعاشات و نوسانات جاده ها و مسیرهای ناهموار را بر عهده دارد. علاوه بر این، این سیستم در جهت وارد شدن کمترین فشار به اتومبیل، نقش کنترل هدایت خودرو و برخورد مناسب سطح لاستیک ها و جاده ها را بر عهده دارد.

رام خودرو در جلوبندی

کاربرد رام در اجزای جلوبندی ماشین چیست؟ این قطعه، نوعی متصل کننده برای بخش های دیگر جلوبندی خودرو به اتاق خودرو است. رام ماشین با جنس فلز ساخته شده و از 2 طرف به شاسی های ماشین وصل می شود.

فنر و کمک فنرهای خودرو

image 6

وزن اتاق خودرو بر روی فنرها اعمال می شود. این قطعه از خاصیت ارتجاعی و ارتعاش پذیری بهره مند بوده و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. ویژگی های مذکور سبب آن می شوند تا در ناهمواری های جاده، از میزان شدت ضربات به خودرو کاشته شود. فنر اتومبیل ها شامل موارد مختلفی نظیر فنرهای لول، پیچی و تخت می شوند. فنرهای مدل لول را می توان متداول ترین نوع فنر دانست. این اجزا در نزدیکی چرخ های خودرو قرار داشته و انواع مختلفی دارند، که عبارتند از:

  • کمک فنر هیدرولیکی
  • کمک فنر تلسکوپی
  • کمک فنر اهرمی
  • کمک فنر بادی یا گازی
  • کمک فنر هیدرواستاتیکی

سیبک ها، از اجزای جلوبندی ماشین

سیبک که با نام گوی و کاسه هم شناخته می شود، قطعه ای کروی شکل بوده که چرخ های خودرو را به سیستم تعلیق متصل می نماید و موجب چرخیدن آن ها می شود. چرخ سیبک در جهت محور مختصات xyz، موجب فرمان دهی به قسمت جلویی اتومبیل می شود، به این شکل که با چرخش فرمان ماشین، سیبک یا گوی هم به همان سمت می چرخد. این قطعات ارتعاشات ناشی از گذر از روی ناهمواری ها را نیز تا حد قابل قبولی کاهش می دهند. همچنین این قطعات تحمل قسمتی از وزن اتومبیل را بر عهده دارند.

اکسل اتومبیل

محور مرکزی چرخ یا دنده را اکسل می نامند. این قطعه عمدتا به وسیله یاتاقان ثابت نگه داشته می شود تا چرخ یا دنده قادر باشند که به راحتی دور آن (اکسل) بچرخند.

سگ دست و شغال دست

سگ دست نیز یکی از مهم ترین اجزای جلوبندی خودرو محسوب می گردد. این قطعه لولا مانند علاوه بر نگهداری چرخ های اتومبیل به چرخش آن ها روی محور فرمان هم کمک می کند. بسیاری از قطعات جلوبندی مانند سیستم تعلیق، فرمان خودرو، دیسک های ترمز و … بر روی این قطعه سوار می شوند. شغال دست نیز قطعه ای است که سیبک فرمان، میل فرمان و میل کمک به آن متصل می شوند.

میل تعادل یا میله موج گیر

این قطعه از اتومبیل به منظور حفظ تعادل در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. میله موج گیر با اتصال سرفنرهای راست و چپ به یکدیگر، نیروی وارد شده به چرخ اتومبیل را میان چرخ ها تقسیم کرده و از خم شدن و متمایل شدن خودرو به یک سمت جلوگیری می کند.

سینی یا طبق، از بخش های جلوبندی ماشین

طبق یا سینی یک قطعه فلزی در خودرو است که از طریق آن سیستم تعلیق به شاسی اتومبیل متصل می شود. این قطعه بازویی است که از یک طرف توسط بوش به شاسی خودرو متصل می شود. شایان ذکر است که تنظیم زاویه چرخ های خودرو بر عهده این قطعه اساسی است.

بوش اتومبیل

بوش ماشین عایق میان اجزای خودرو است که از وارد شدن ضربه به شاسی و بدنه خودرو جلوگیری می نماید. این قطعه عملیات کاهش ضربه را به وسیله انتقال انرژی از یک جسم متحرک به جسم دیگر انجام می دهد.

سیبک مفصلی

برای اتصال جعبه فرمان به سیبک فرمان، از سیبک مفصلی یا همان قرقری فرمان بهره جویی می شود. به طور کلی، این قطعه به وسیله انتقال نیروی کششی جعبه فرمان به سیبک فرمان، موجبات انسجام و یکپارچگی جعبه فرمان را فراهم می آورد.

دسته موتور

دسته موتور یکی دیگر از اجزای مهم و اساسی جلوبندی خودرو محسوب می شود. این قطعه مانع از ضربه های موتور شده و درنهایت موجبات عدم لرزش و منسجم شدن حرکت ماشین را فراهم می آورد.

توپی سر کمک

این قطعه مهم از خودرو به قسمت فوقانی کمک فنر متصل شده و برای دفع و خنثی سازی ضربات وارد شده از کمک فنر کاربرد دارد.

گردگیر

گردگیر یکی دیگر از اجزای مهم جلوبندی اتومبیل محسوب شده که از وارد شدن ضربه به سایر قطعات جلوبندی نظیر سیبک و کمک فنر جلوگیری کرده و از آن ها محافظت می نماید.

کلام آخر

جلوبندی خودرو از قطعات مهمی نظیر سیستم فرمان، فنر و کمک فنر، سیبک، میل تعادل، سگ دست و شغال دست، بوش، دسته موتور، دستگاه تعلیق، رام، طبق یا سینی، سیبک مفصلی، اکسل، توپی سر کمک و گردگیر تشکیل شده و هر یک از این اجزا نقش ها و وظایف منحصر به فردی را بر عهده دارند.

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *