سیستم تهویه خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که عملکرد صحیح آنها در کنار یکدیگر هوایی خنک و مطبوع را در کابین ایجاد میکنند. یکی از اساسیترین قطعات این سیستم، کمپرسور کولر خودرو است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته، از نحوه کار و عمدهترین مشکلات آن خواهیم گفت.
کمپرسور کولر خودرو چیست؟
کمپرسور کولر خودرو یکی از مهمترین اجزای تشکیلدهنده سیستم خنککننده است. وظیفه اصلی این قطعه همانطور که از اسمش معلوم است کمپرس کردن گاز سردکننده و یا مبرد است. سیلندر و پیستون و دریچه ها یا سوپاپها از جمله مهمترین اجزای کمپرسور کولر خودرو هستند.
کمپرسور کولر خودرو چگونه کار میکند؟
در اولین مرحله، کمپرسور گاز سردکننده که به آن مبرد نیط گفته می شود را فشرده کرده، در نتیجه این کار، فشار و دمای آن را به شدت افزایش میدهد. گازی که به شدت دما و فشار آن افزایش یافته است، وارد کندانسور می شود، در کندانسور این گاز تبدیل مایع تبدیل خواهد شد. فشار و دمای این مایع پس از عبور از شیر انبساط کاهش یافته و گرمای محیط را جذب کرده و به مایع تبدیل می شود، جذب دمای محیط باعث خنک شدن اواپراتور می شود، یک فن در نزدیکی اواپراتور قرار گرفته است و موجب می شود تا جریان هوا از میان لوله های بسیار نازک اواپراتور عبور داده شده و خنک شود، این هوای خنک به داخل کابین خودرو هدایت می شود و هوای کابین خودرو خنک خواهد شد. مایعی که از اواپراتور خارج می شود مجددا به داخل کمپرسور هدایت شده و این فرآیند تکرار می شود.
اواپراتور مانند کمپرسور یکی از قطعات اصلی سیستم خنککننده خودرو است. اواپراتور از لوله های بسیار نازک و باریک تشکیل شده که وظیفه آنها تبدیل گاز به مایع می باشد، هنگامیکه هوای کابین از اطراف لوله های اواپراتور عبور می کند، رطوبت موجود در آن توسط لوله های اواپراتور که خیلی سرد شده اند، جذب می شود.رطوبت هوا که توسط اواپراتور جذب شده است، تبدیل به قطرات آب شده و توسط لوله ای به زیر خودرو هدایت می شوند
معرفی انواع کمپرسور کولر خودرو
کمپرسورهای کولر خودرو میتواند دارای ظرفیت ثابت (با حرف H نمایش داده میشود) یا ظرفیت متغیر (با حرف V نمایش داده میشود) باشند. از طرفی کمپرسورها باید بر طبق میزان قدرت موتور و حجم فضای کابین خودرو انتخاب شوند و در نتیجه کمپرسور رنو و مگان با کمپرسور خودرهای دیگر مانند پراید و 206 متفاوت خواهد بود.
اجزای سیستم کولر خودرو
سیستم تهویه یا سیستم کولر خودرو از قطعات و اجزای بسیاری تشکیل شده است. در ادامه تنها به معرفی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
- کمپرسور کولر خودرو
- اواپراتور کولر خودرو
- ریسیودرایر
- کندانسور یا رادیاتور کولر
- شیر انبساط
- گاز کولر خودرو
مهمترین عوامل خرابی کمپرسور کولر خودرو
خرابی کمپرسور خودرو منجر به عدم عملکرد سیستم خنککننده خودرو خواهد بود. بنابراین با شناسایی و برطرف کردن عوامل خرابی این وسیله، عمر کولر خودرو خود را افرایش میدهید.
خراب شدن کلاچ
کلاچ یکی از قطعات اصلی کمپرسور است که با شروع کار سیستم تهویه، کلاچ هم درگیر میشود. درگیر شدن کلاچ منجر به چرخش پولی شده و مجموع این موارد عملکرد درست کمپرسور کولر را تضمین میکند. بنابراین اگر کلاچ درگیر نشود، کمپرسور فعال نخواهد شد.
فرسوده شدن باتری خودرو
فرسوده شدن باتری روی سیستم برق خودرو تأثیر منفی گذاشته و ممکن است به قطعات برقی خودرو از جمله دینام خودرو آسیب برساند..
خراب شدن رله کمپرسور کولر خودرو
رله وسیلهای است که وظیفه روشن و خاموش کردن کمپرسور را بر عهده دارد. زمانی که رله کمپرسور خراب شود، جریان برق بدر مدار برقرار نشده و کمپرسور فعال نخواهد شد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در کمپرسور کولر خودرو، هرگز خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید چون صدمه دیدن کوچکترین اجزای کمپرسور کولر ممکن است به تعویض کامل آن منجر شود.
مشکلات عمده کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور کولر خودرو نیز مانند دیگر قطعات و اجزای سیستم خنککننده ممکن است در صورت عدم نگهداری صحیح یا وجود آلودگی دچار مشکلاتی شود. بروز این مشکلات مانعی بزرگ برای عملکرد صحیح کمپرسور و در نتیجه کولر خودرو خواهند بود.
شنیده شدن صدای غیر عادی از کمپرسور
چنانچه از کمپرسور کولر صدایی غیرعادی شنیده میشود. لازم است تا کمپرسور تعویض و یا تعمیر گردد.
کمپرسور کولر خودرو یکی از مهمترین اجزای سیستم تهویه است و خرابی آن مانع عملکرد صحیح کل سیستم شده یا حتی در برخی موارد باعث ایجاد مشکلات بزرگتری خواهد شد. با شناخت نحوه کار این وسیله و مشکلاتی که عمدتاً بوجود میآید به راحتی میتوانید در روزهای گرم تابستان از رانندگی لذت ببرید.
بیشتر بخوانید: