معرفی خدمات خودرو

آیا کولر خودرو شما هم خوب خنک نمی کند؟

حتی تصور رانندگی با خودرویی با کولر معیوب نیز احساس ناخوشایندی را ایجاد می کند. استفاده از وسیله نقلیه در یک روز گرم تابستان، هنگامی که کولر خودرو کار نمی کند، لذتی ندارد. ماندن در گرمای داخل خودرو ممکن است منجر به مشکلات سلامتی جدی و احتمال گرمازدگی شود. بنابراین، اگر کولر خودروی شما هم خوب خنک نمی کند، توصیه می شود در اسرع وقت برای تعمیر و سرویس آن اقدام کنید.

دلیل خنک نکردن کولر خودرو

از جمله دلایل متداول دمیدن هوای گرم در خودروی شما می تواند کمپرسور معیوب یا نشت مبرد خنک کننده باشد. دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد تا کولر گازی شما به جای هوای سرد هوای گرم بدهد که همین عوامل باعث می شود تهویه مطبوع خودرو کار نکرده و هوای خنک نداشته باشد.

این اشکال در عملکرد کولر ماشین، می تواند به تعمیر یا سرویس اجزای متعددی در ماشین نیاز داشته باشد.

کولر خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم کولر در خودرو با تغییر مبرد بین حالت مایع و گاز کار می کند. همانطور که مبرد تغییر حالت می دهد، گرما و رطوبت را از وسیله نقلیه جذب می کند و به سیستم اجازه می دهد هوای خنک و خشک را خارج کند. هنگام تغییر مبرد بین حالت مایع و گاز، سیستم تهویه مطبوع همراه با کنترل فشار و دما کار می کند.

لازم به ذکر است در گذشته، سیستم های تهویه هوای خودرو از R-12 به عنوان مبرد استفاده می کردند. R-12 (معروف به فرئون) یک مبرد بسیار مؤثر بر پایه CFC (کلروفلوروکربن) می باشد. این ماده قابل اشتعال نبوده و برای انسان سمی نیست.

در اواخر دهه 1980، دانشمندان دریافتند استفاده گسترده از R-12 به لایه اوزون زمین آسیب می رساند. از همین رو، دیگر در خودروها مورد استفاده قرار نگرفت. در تعمیرگاه های مجهز که دارای جک های مناسب هستند، به سادگی تعمیراتی مانند تعمیر کولر خودرو انجام می شود. اگر برای تجهیزات تعمیرگاهی خود نیاز به قیمت جک دو ستون یا تجهیزات شارژ کولر دارید، با کیاصنعت تماس بگیرید.

image 5

4 دلیل خنک نشدن کولر خودرو

یکی از رایج ترین اشکالات در عدم ایجاد سرمایش در کولر خودرو این است که شارژ گاز آن تمام شده باشد. همچنین خرابی دریچه کولر یا کثیف شدن فیلترها می تواند در این موضوع نقش داشته باشد. برای رفع  مسائل ایجاد شده، توصیه می شود تا از تکنسین های متخصص کمک بگیرید. در تعمیرگاه های معتبر، برای تعمیر کولر خودرو، از تجهیزات پیشرفته ای همچون دستگاه شارژ کولر استفاده می کنند.

اتمام گاز کولر

گاز کولر خودرو این قابلیت را دارد تا گرما را جذب کرده و پس از فشرده سازی به شکل مایع درآید. سپس به سوی اواپراتوری که در درون کابین خودرو نصب است، هدایت می شود و گرمای داخل اتاق را جذب کرده و فضا را خنک می کند. 

کاهش میزان گاز کولر یا اتمام آن باعث می شود سیستم خنک‌کننده کابین، این عملکرد را نداشته و از دریچه های تهویه ماشین، هوای گرم خارج شود.

کثیفی فیلتر کولر

یکی از رایج ترین مسائلی که احتمال دارد برای کولر خودرو ایجاد شود، کثیفی فیلتر کولر باشد و مانع سرد شدن فضای داخلی کابین می شود. اگر فیلتر کولر کثیف است آن را بردارید، زیرا ورود هوا به کابین را بسته و از داخل شدن هوای سرد، جلوگیری می کند.

از سویی دیگر، هنگامی که کولر خودرو را برای مدت طولانی روشن نگه داریم، میکروارگانیسم های کوچک می توانند دریچه های کولر و فیلترها را مسدود کنند. این باکتری ها می توانند دریچه را مسدود کرده و بر روند خنک سازی تأثیر بگذارند. 

برای جلوگیری از چنین مساله ای، توصیه می شود خودرو را حداقل بعد از 5-6 ماه برای سرویس ببرید. یک سرویس دوره ای نه تنها مجرای عبور  را پاک می کند، بلکه از ذرات گرد و غبار معمولی و سایر میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها و کپک ها نیز جلوگیری می کند.

تعویض فیلترهای کولر، روشی کارآمد برای حفظ دوام کولر خودرو است و در نتیجه طول عمر بیشتری به کولر خودرو می بخشد. 

تنظیم نبودن دریچه خودرو

از دیگر عواملی که می تواند در خنک نکردن کولر خودرو نقش داشته باشد، عدم تنظیم دریچه های تهویه مطبوع یا خرابی آنها می باشد. این موضوع می تواند باعث مخلوط شدن هوای سرد و گرم شده و سرمایش مناسبی را به کابین منتقل ننماید.

البته امروزه بسیاری از خودروها دارای کنترل الکترونیکی دریچه های کولر هستند. این بخش کنترل خودرو، فرمان را به موتور گیربکسی منتقل می کند که می تواند باز و بسته کردن دریچه ها را به عهده بگیرد. 

خرابی سنسور فشار گاز

سنسور فشار گاز یا فشنگی کولر، یک میکروسوئیچ بوده و به عنوان فشارسنج چند حالته کار کرده و در مسیر فشار گاز کولر نصب می شود. هنگامی که افت فشار صورت بگیرد، سنسور، فرمان روشن نشدن کمپرسور کولر را صادر می کند. این حالت نیز در حالت معکوس و افزایش فشار نیز صادق بوده و مانع کارکرد کمپرسور در چنین شرایطی می شود. 

سنسور فشار گاز، می تواند میزان دور فن کندانسور را نیز تنظیم نماید. هنگامی که سنسور فشار گاز دچار ایراد می شود، با بالارفتن فشار گاز، عملکرد کمپرسور را از حرکت باز می دارد. در چنین مواقعی، در زمان حرکت ماشین، هوای داخل کابین متغیر بوده و سرد و گرم می شود.

image 4

آشنایی با دستگاه شارژ کولر

اگر کولر خودروی شما هم خوب خنک نمی کند، می توانید به تعمیرگاه مجهزی که از تجهیزات تعمیرگاهی مناسبی مانند دستگاه شارژ گاز کولر استفاده می کند، مراجعه نمایید. این دستگاه، به صورت تمام اتوماتیک بوده و قابلیت شارژ کولر با گازهایی همچون R134a یا R1234yf را دارد. 

این دستگاه ها به گونه ای طراحی و تولید شده اند که بتوانند گاز کولر خودروهای سبک و سنگین را شارژ نماید. در انواع اتوماتیک این دستگاه، نشت یابی و تزریق وکیوم به صورت اتوماتیک انجام می شود. شما انواع مختلفی از دستگاه شارژ کولر را در قیمت های مختلف و با کارآیی و بازده متفاوت خواهید یافت.

جمع بندی

اگر تصمیم دارید تعمیرگاه خودرو راه اندازی کرده یا برای تجهیز کامل تر آن، نیاز به دستگاه هایی مانند شارژ کولر دارید، می توانید در میان تنوع دستگاه های تعمیرگاهی کیا صنعت، متناسب با فضای کارگاهی خود، گزینه مناسب را خریداری کنید.

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *