موتور سیکلت و اسکوتر

انواع کلاه کاسکت موتورسیکلت

انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت

کلاه ایمنی موتورسیکلت که به آن کاسکت (به فرانسوی: casquette) نیز گفته می‌شود یک نوع کلاه ایمنی فلزی است که معمولاً رانندگان خودروهای مسابقه‌ای، موتورسیکلت‌سواران و خلبانان بالگرد برای ایمنی بر سر می‌گذارند.

کلاه کاسکت چیست؟

کلاه ایمنی که در موتور سواری برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده می‌شود کلاه کاسکت نام دارد. کلاه کاسکت‌ها دارای طراحی منحصر به فرد و ایمنی بالا می‌باشند تا در مواقع ضربه آسیبی به سر وارد نشود. این کلاه باید طراحی داشته باشد که سر شما را هنگام موتور سواری اذیت نکند و در آن احساس راحتی کنید.

کلاه کاسکت چگونه به وجود آمد؟

در 900 سال پیش از میلاد قوم آشوری در هنگام حمله به شهرهای دیگر و جنگ‌های سنگین بیشتر از ناحیه سر مورد حمله قرار می‌گرفتند، همین باعث شد که به فکر ساختن یک کلاه ایمنی برای خود باشند. آشوری‌ها در طی زمان کمی از جنس فلز برنز یک کلاه ایمنی خوب برای خود ساختند و این زمینه ای شد که سایر ملل و قوم‌ها به صرافت ساخت کلاه ایمنی افتند.

امروزه در موارد نظامی و غیرنظامی مقل موتور سواری، اسب سواری، و یا مسابقات ورزشی مثل فوتبال آمریکایی، هاکی و… کلاه ایمنی که کلاه کاسکت زیر مجموعه آن است استفاده می‌شود.

انواع کلاه ایمنی موتور
انواع کلاه ایمنی موتور

اجزا کلاه کاسکت

پوسته: پوسته کلاه کاسکت همان لایه بیرونی آن است که باید مقاوم در برابر سایش و خراش باشد چرا که در حین سرعت ممکن است چیزی به آن برخورد کند. استاندارد لایه بیرونی کلاه کاسکت بیان می‌کند که کلاه کاسکت باید سطحی صاف و صیقلی و مستحکم داشته باشد
لایه ضربه گیر: این لایه معمولاً ازجنس پلی‌استر منبسط شده (پلی استایروفوم) تشکیل شده. این لایه نیروهای وارد بر سر را در هنگام ضربه به خود جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد ضربه به سر موتورسوار وارد شود
لایه پوششی: این لایه با سر موتور سوار در تماس است و باید از جنس لطیف و نرم ساخته شده باشد.
چانه بند: این بند دو سر پوسته خارجی را به هم می‌بندد، توجه داشته باشید که چانه بند باید به‌طور صحیح بسته شود.
نکات مهم در مورد خرید کلاه کاسکت

جنس کلاه

مهمترین نکته که در خرید کلاه کاسکت باید به آن توجه داشته باشیم جنس کلاه کاسکت است، معمولاً طراحان کلاه کاسکت این کلاه را با 3 قسمت رویه خارجی، رویه داخلی و طلق طراحی می‌کنند. برای اینکه کلاه کاسکت ایمن تری داشته باشید باید جنس کلاه کاسکت شما محکم و مقاوم و طراحی آن باید طبق استانداردهای بین‌المللی باشد. معمولاً طراحان و تولیدکنندگان کلاه کاسکت در لایه خارجی از جنس پلی کربنات، فایبر گلس،کامپوزیت استفاده می‌کنند تا ضمن مقاومت کافی وزن آنها سبک باشد. جنس پوشش داخلی نیز از یونولیت و مواد نرم است. طلق کلاه کاسکت نیز امروزه به صورت مستحکم و زیبا طراحی می‌شوند.

وزن کلاه کاسکت

اغلب کلاه کاسکت‌ها دارای وزنی بین 1٫4 تا 1٫8 کیلوگرم است و اگر وزن آنها سبکتر یا سنگین تر باشد مشکلاتی را پدیدمی‌آورند؛ مثلاً اگر کلاه کاسکت شما وزنی بیش از حد داشته باشد ممکن است شما دچار آرتروز گردن شوید و اگر بسیار سبک باشد ممکن است از کیفیت آن کم شود و استحکام خود را از دست دهد.

سایز کلاه کاسکت باید چگونه باشد؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید کلاه کاسکت به آن توجه کنید سایز کلاه کاسکت است. کلاه کاسکت باید طوری باشد که دقیقاً متناسب با سایز سر شما فیت شود، اگر کلاه کاسکت کوچک باشد سبب کاهش هوشیاری و اعصاب خوردی شما می‌شود و اگر بزرگتر باشد ممکن است هم باعث درد گردن شما شود و هم آنقدر روی سر شما لق بخورد که اعصابتان را به هم بریزد.

تست کلاه کاسکت

قبل از اینکه کلاه کاسکت خریداری کنید سایز مورد نظر را به مدت 15 تا 25 دقیقه روی سر خود تست کنید، اگر احساس ناراحتی یا گرفتگی شدید در ناحیه گوش و پیشانی کردید می‌توانید سراغ سایزهای دیگر بروید

کدام طرح کلاه کاسکت بهتر است؟

کلاه کاسکت‌ها امروزه در طرح‌های بسیار شیک و زیبا تولید می‌شوند و اینکه کدام طرح را انتخاب کنید کاملاً به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

ویژگی‌هایی که یک کلاه کاسکت حرفه ای دارد:

  • دریچه تهویه هوا داشته باشد.
  • قابلیت تنظیم صورت داشته باشد.
  • دارای عینک دودی با کیفیت باشد.
  • برای تماس‌ها بلوتوث داشته باشد.
  • وزنی بین 1400 تا 1800 گرم داشته باشد.
  • طراحی آن زیبا باشد.
  • تودوزی مناسب و نرم داشته باشد.

استانداردهای مرجع برای طراحی کلاه کاسکت به شرح زیر است:

  • AS 1698 (Australia)
  • JIST 8133 (Japan)
  • DOT FMVSS 218 (USA)
  • MS 1-1996 (Malaysia)
  • CSA CAN 3-D230- M85 (Canada)
  • UN/ ECE Regulation No.22 (Europe)

بیشتر بخوانید:

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *