اصطلاحات خودروقطعات خودرو

واشر سرسیلندر خودرو چیست؟

واشر سرسیلندر در خودروها چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

واشرسرسیلند، یکی از قطعاتی است که نقش بسیار مهمی ‌را در عملکرد موتور خودرو بر عهده دارد. یکی از دلایلی که رانندگان به تعمیرگاه‌ ها مراجعه می‌کنند، سوختن و یا آسیب دیدن واشر سرسیلندر است. از آنجایی که این قطعه نقش مهمی‌ را در کارکرد موتور ایفا می‌کند، در صورت بروز مشکل در آن، ممکن است آسیب جدی به موتور اتومبیل وارد شود. این قطعه علاوه بر یکپارچه سازی سرسیلندر و بلوک سیلندر، امکان گردش روغن و آب در سرسیلندر، بدون آنکه با یکدیگر مخلوط شوند را فراهم می‌آورد و همچنین فضای سربسته اتاقک احتراق را نشت ‌بندی می‌کند. در این مقاله ما سعی داریم تا به طور اختصاصی درباره واشر سرسیلندر و وظایف آن در اتومبیل صحبت کنیم.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر قطعه‌ای در موتور ماشین است که وظیفه یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. این قطعه در واقع مانع خروج گاز از محفظه احتراق و نشت آب از کانال‌های آب و روغن در سرسیلندر می‌شود.

وظیفه واشر سرسیلندر چیست؟

image 106

همانطور که گفته شد، واشر سرسیلندر بین بلوک موتور (داخل قطعاتی نظیر میل لنگ و پیستون) و سرسیلندر که داخل خود قطعاتی نظیر (میل سوپاپ‌ها و سوپاپ‌ها) را دارا هست نصب می‌گردد. واشر سرسیلندرها در بیشتر موتورهای مدرن از جنس فولاد چند لایه (MLS) و در موتورهای قدیمی ‌هم از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی هستند. گاهی در برخی موتورها از واشر سرسیلندرهایی از جنس مسی هم استفاده می‌شود. اما وظیفه واشر سرسیلندر چیست؟ فارغ از جنس این قطعه تمامی‌ آن‌ها سه وظیفه را در ماشین‌ها دنبال می‌کنند که آنها عبارتند از آب بندی سیلندر، هدایت مایعات و حفظ و نگهداری مایعات.

آب بندی سیلندر

زمانی که موتور ماشین در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتورهای بنزینی به psi 700 و در موتورهای دیزلی به psi 2000 می‌رسد. برای اینکه سیلندر بتواند در بهینه‌ترین حالت خود کار کند، واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر نصب می‌شود.

هدایت مایعات

در واشر سرسیلندر مسیرهایی وجود دارد که اجازه گردش مایع خنک کننده بین سرسیلندر و بلوک موتور را فراهم می‌آورد.

حفظ و نگهداری مایعات

image 105

نکته ی حائز اهمیت این است که مایع خنک کننده و روغن موتور به هیچ وجه نباید با هم تداخلی داشتند. با توجه به فاصله چند میلی‌متری که این دو مایع با یکدیگر دارند، لازم است تا به طریقی از مخلوط شدن آن‌ها جلوگیری کرد. ساختار واشر سرسیلندر دقیقا بگونه ای است که این وظیفه را بر عهده دارد و اجازه ترکیب شدن این دو مایع را نمی‌دهد، لازم به ذکر است که بدانید که واشرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور هم جلوگیری می‌کند.

تست واشر سرسیلندر

روش کمپرس‌سنجی سیلندر

این روش یکی از مطمئن ترین روش‌هایی است که می‌توان از سلامت واشر سرسیلندر مطلع شد.

باتری خودرو می‌بایست شارژ کافی برای چندین استارت را داشته باشد.

به منظور اینکه پمپ بنزین و جرقه زدن شمع‌ها را از کار بیاندازیم می‌بایست به روشی سیستم جرقه زنی و پاشش بنزین را از کار بیندازیم، یکی از روشهای معمول این است که رله دوبل خودرو را از جای خود خارج کنیم.

توصیه شده برای برخی از خودروها، اجازه دهیم خودرو کاملا سرد باشد تا لقی بین پییستون‌ها و سیلندرها به حداقل برسد و نشتی در تراکم را بهتر نشان دهد.

روش کمپرس‌گیری در خودروهای چهار سیلندر که رنج استانداری برای کمپرس موتور آن‌ها مطرح شده، به این ترتیب است که:

در ابتدا برای انجام این کار می‌بایست شمع‌های هر چهار سیلندر را باز کنیم و شیلنگ رابط کمپرس سنج را به محل بستن یکی از شمع‌ها وصل نماییم.

دریچه گاز را کاملا بار می‌کنیم، حال شروع به استارت زدن می‌کنیم و این کا ر را تا زمانی ادامه می دهیم که عقربه ی کمپرس سنج بالاب برود و نهایتا ثابت بماند.، سپس عدد بدست آمده را یادداشت می‌کنیم و به همین روش کمپرس گیری را برای سایر سیلندرها نیز انجام می‌دهیم.

چنانچه عدد کمپرس بدست آمده از رنج مجاز کمتر باشد، دلیل بر ضعیف بودن رینگ‌ها، نشتی در سوپاپ‌ها و یا سوختن واشر سرسیلندر است.

از کجا بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته?

  • قاطی شدن روغن و آب
  •  کم شدن سطح آب و روغن
  •  جوش آوردن موتور خودرو
  •  ایراد در کارکرد موتور خودرو
  •  خروج دود سفید از اگزوز

زمان تعویض واشر سرسیلندر

عمر واشر سرسیلندر در موتور خودروهای خانواده تندر تقریبا در حد عمر موتور می باشد مگر اینکه به دلیلی که اکثرا سهل انگاری صاحب خودرو مسبب آن است، واشر سرسیلندر آسیب ببیند، از همین‌رو زمانی که در بالا عنوان شده است، روبرو شدید، آسیب دیدن واشر سرسیلندر می تواند یکی از دلایل باشد.

با توجه به تمامی توصیفاتی که درباره واشر سر سیلندر انجام شد، باید توجه داشته باشید که این قطعه دارای نقش مهمی در موتور اتومبیل شما می باشد، بنابراین به محض مشاهده کوچکترین نشانه‌هایی از آسیب دیدن واشر سرسیلندر، جهت عیب یابی به نمایندگی مجاز رنو مراجعه نمائید تا خودرو توسط کارشناس دوره دیده و با تجربه مورد بررسی قرار گیرد، دقت داشته باشید که تشخیص عیب کار بسیار سخت و پیچیده ای می باشد و نیاز به تجره بالائی دارد.

بیشتر بخوانید:

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *