معرفی خودروهای ایرانی

روش‌های تمدید غیرحضوری بیمه خودرو

یکی از دغدغه‌های مهم خریداران بیمه خودرو، تمدید آنلاین بیمه ماشین است. بسیاری از خریداران تصور می‌کنند برای تمدید بیمه باید به شرکت‌ مربوطه مراجعه کنند و فرایند اداری تمدید را به صورت حضوری انجام دهند. اما خرید بیمه و تمدید آن به صورت آنلاین و غیرحضوری هم انجام می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره روش‌های تمدید غیرحضوری بیمه خودرو صحبت کنیم. اگر بیمه ماشین شما به تازگی تمام شده است و هنوز تمدید نکرده‌اید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

تمدید آنلاین بیمه ماشین از خانه و محل کار

برای تمدید آنلاین بیمه ماشین می‌توانید از شرکت‌های واسطه بیمه استفاده کنید. با این روش لازم نیست به دفترهای نمایندگی شرکت بیمه مراجعه کنید یا سراغ دفترهای شرکت‌های دیگر بروید، فقط کافی‌ست مدارکتان را بارگذاری کنید و خدمات مختلف شرکت‌ها را مقایسه کنید. 

در روش تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث، امکان مقایسه شرکت‌های مختلف وجود دارد، بنابراین شما می‌توانید شرکت بیمه ماشینتان را عوض کنید و از جای دیگری بیمه شخص ثالث تهیه کنید. 

تمدید غیرحضوری مزیت‌های دیگری هم دارد. از جمله اینکه تخفیف‌های شما برای بیمه شخص ثالث از بین نمی‌رود و به شرکت بیمه جدید منتقل می‌شود. بنابراین، اگر قرارداد بیمه را از شرکت دیگری تهیه کنید، تخفیف‌های شما اعمال می‌شود. به‌علاوه، امکان مقایسه قیمت‌ها و خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث ماشین هم وجود دارد. 

اما چگونه می‌توانید سوابق بیمه شخص ثالث خودرو و تخفیف‌های آن را مشاهده کنید. برای این کار باید از سامانه سنهاب بیمه مرکزی استفاده کنید. در ادامه، نحوه کار با این سامانه را توضیح می‌دهیم.

استعلام بیمه شخص ثالث در سامانه سنهاب بیمه مرکزی

سامانه سنهاب یک سامانه آنلاین برای استعلام بیمه شخص ثالث و تاریخ انقضای آن است. بنابراین، اگر برای تمدید و خرید بیمه اقدام کرده‌اید ولی از صحت بیمه‌نامه اطمینان ندارید یا تاریخ انقضای آن را نمی‌دانید، با وارد کردن پلاک خودرو و کد ملی می‌توانید استعلام دریافت نمایید. 

با وارد کردن شماره پلاک در سامانه سنهاب، اطلاعاتی مثل نوع کاربری و نوع خودرو، سال تولید و سابقه بیمه خودرو نشان داده می‌شوند. به‌علاوه، می‌توانید تاریخ پایان بیمه‌نامه شخص ثالث و درصد تخفیف بیمه را هم مشاهده کنید. به جز سامانه سنهاب، روش‌های دیگری هم برای استعلام بیمه شخص ثالث وجود دارد. در بخش‌ زیر نحوه استعلام با پیامک و کد یکتا را توضیح می‌دهیم.

استعلام بیمه شخص ثالث با پیامک

اگر به سامانه سنهاب دسترسی ندارید، می‌توانید از پیامک برای استعلام بیمه شخص ثالث استفاده کنید. در این روش باید کد یکتا و کد vin را به شماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ بفرستید.  کد vin یک شماره ۱۷ رقمی است و از اعداد و حروف تشکیل شده است. این کد مختص خودروی شما است و برای مشاهده وضعیت بیمه‌نامه می‌توانید از آن استفاده کنید. بعد از ارسال، می‌توانید سوابق بیمه‌نامه را مشاهده کنید. نکته مهم این است که برای استفاده از روش پیامکی باید سیم‌کارت و بیمه‌نامه به نام شما باشند.

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

در این روش باید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و روی گزینه استعلام بیمه‌نامه کلیک کنید. بعد از ورود به بخش اصالت بیمه‌نامه، باید کد یکتای درج‌شده روی بیمه‌نامه را وارد کنید. با ارسال کد می‌توانید وضعیت بیمه شخص ثالث خودرو را مشاهده کنید.

بهترین زمان تمدید آنلاین بیمه ماشین

گاهی اوقات حین انجام مراحل تمدید بیمه ماشین، مشکلاتی رخ می‌دهد و ممکن است فرایند کار از زمان معمول طول بکشد. بنابراین بهتر است یک هفته قبل از تمام شدن بیمه‌نامه فعلی برای تمدید آنلاین بیمه ماشین اقدام کنید. 

تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث یک ماه قبل از تمام شدن اعتبار بیمه‌نامه فعلی هم امکان‌پذیر است. همچنین، شما می‌توانید برای یادآوری زمان تمدید از سیستم‌های یادآور استفاده کنید. این سیستم‌ها هوشمند هستند و زمان تمدید را به طور خودکار اطلاع‌رسانی می‌کنند. برای فعال کردن سیستم‌های یادآور کافی‌ست هنگام خرید بیمه، نوع آن، شماره موبایل و تاریخ اتمام آن را وارد کنید.

image 4

مدارک لازم برای تمدید آنلاین بیمه ماشین

برای تمدید بیمه به کارت ملی، شناسنامه، تصویر کامل بیمه‌نامه و تصویر پشت و روی کارت یا برگه سبز ماشین احتیاج دارید. به‌علاوه، باید نام شرکت و تاریخ سررسید بیمه‌نامه قبلی را هم به صورت دستی وارد کنید.

جریمه تمدید نکردن بیمه شخص ثالث بعد از پایان اعتبار

بیمه شخص ثالث ماشین اجباری است. بنابراین، اگر بعد از تاریخ پایان اعتبار آن را تمدید نکنید، جریمه می‌شوید. طبق قانون، همه وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. در نتیجه، حتی اگر یک روز ماشین شما بدون بیمه باشد، مشمول جریمه می‌شوید. 

علاوه‌بر این، در صورتی‌که در شهر بدون بیمه‌نامه تردد کنید، خودروی شما به پارکینگ منتقل می‌شود و اگر ماشین شما تصادف کند و مقصر شناخته شوید، باید همه خسارت‌های مالی و جانی را پرداخت کنید.  

جریمه دیرکرد تمدید نکردن بیمه شخص ثالث به صورت روزانه حساب می‌شود و مبلغ پایه جریمه هم هر سال تغییر می‌کند. جریمه دیرکرد روزانه در سال ۱۴۰۲ برای خودروهای سواری کمتر از ۴ سیلندر ۸۳۴۹ تومان است. مبلغ جریمه دیرکرد هنگام خرید به مبلغ بیمه‌نامه اضافه می‌شود.

image 5

تمدید آنلاین بیمه ماشین برای همه وسایل نقلیه

در این مقاله روش‌های تمدید غیرحضوری بیمه شخص ثالث و مدارک لازم برای تمدید بیمه را توضیح دادیم. اگر بیمه‌نامه ماشین‌تان تمام شده است، می‌توانید از سامانه‌های خرید بیمه استفاده کنید و قرارداد بیمه ماشین را تمدید کنید. اگر حین انجام مراحل استعلام بیمه و استفاده از سامانه سنهاب نیز سوالی داشتید، می‌توانید از کارشناس‌های بیمه مشاوره دریافت نمایید.  

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *