دانشنامه

چسب و کلینر UPVC

چسب UPVC چیست؟

چسب upvc در سیستم های لوله کشی ساختمان  و صنعتی کاربرد دارد. از چسب های UPVC برای چسباندن شیرآلات، لوله ها و اتصالات یه یکدیگر استفاده می شود. چسب های یو پی وی سی قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند. این چسب ها هنگامی که فشار زیادی به لوله و اتصالات وارد شود، مانع به وجود آمدن نشتی بین دو قطعه ی متصل به هم می شوند.

کلینر UPVC چیست؟

کلینر upvc  از مشتقات نفت تهیه می شوند و قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارند. قبل از انجام عمل چسب کاری لوله و اتصالات، با استفاده از کلینر می توان تمامی ناخالصی ها و گرد و غبار ها را از سطح آنها پاک کرد. کلینر با از بین بردن آلودگی ها از روی سطح اتصالات باعث می شود که عمل چسب کاری راحت تر انجام شود و بازدهی چسب افزایش یابد. کلینر های یو پی وی سی را می توانید در قوطی های نیم لیتری و یک لیتری تهیه کنید و مقدار مصرف آن ها، تقریبا سه چهارم مصرف چسب است.

ویژگی های چسب UPVC

چسب های یو پی وی سی، چسبندگی بالایی دارند و در برابر فشارهای زیاد مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می دهند. با این چسب های می توانید یک اتصال بسیار محکم را بین لوله ها و اتصالات ایجاد کنید.  چسب های UPVC مقاومت و ماندگاری بالایی دارند و طول عمر آنها بالاست. همچنین چسب های یو پی وی سی سازگاری خوبی با محیط زیست دارند. یکی دیگر از ویژگی های چسب های UPVC کم بو  بودن آنهاست که باعث می شود در حین کار کردن با آن ها، بوی ناخوشایند چسب شما را آزار ندهد.

چسب کاری در محیط های گرم چگونه است؟

برای استفاده از چسب های UPVC در محیط های گرم، رعایت یکسری نکات الزامی است زیرا این چسب ها از حلال های شیمیایی بسیار قوی تشکیل شده اند و در محیط های گرم قدرت تبخیر زیاد است و ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود. بهتر است در محیط های گرم برای چسباندن اتصالات به یکدیگر از مقدار کمتری از چسب استفاده شود، زیرا در چنین شرایطی لوله ها و اتصالات زودتر چسب می خورند. اگر مقدار چسب استفاده شده زیاد بود می توانید مقادیر اضافی را با دستمال  پاک کنید. سعی کنید چسب های استفاده شده را در محیطی خنک و تاریک نگهداری کنید. همچنین می توانید دمای لوله هایی که میخواهید از چسب UPVC برای چسباندن آن ها استفاده کنید، با کشیدن دستمال خیس روی آنها پایین آورید. به هم زدن چسب های یو پی وی سی قبل از استفاده بسیار مهم است و فراموش نکنید که این کار را انجام دهید و خیلی سریع لوله ها را با چسب به هم متصل کنید.

image 1

چسب کاری در محیط های سرد چگونه است؟

در محیط های سرد، چسب کاری کار بسیار سختی است. اما خوشبختانه چسب کاری با چسب های UPVC راحت است زیرا در برابر سرما مقاومت خیلی زیادی دارند. با این وجود بهتر است در استفاده از چسب های UPVC در هوای سرد نکاتی را رعایت کنید تا عمل چسب کاری به نحو احسن انجام شود. سعی کنید اتصالات و لوله ها و چسب ها را در محیطی گرم نگهداری کنید، اگر چسب سرد شد، باز آن را گرم کنید. به هم زدن چسب قبل از استفاده از آن را فراموش نکنید. دمای چسبی که قرار است در محیط های سرد استفاده کنید باید بالای چهل درجه باشد.

موارد استفاده از چسب UPVC

از چسب های یو پی وی سی می توانید تقریبا در تمامی بخش های سیستم های لوله کشی PVC و UPVC استفاده کنید. اما در حالت کلی مهم ترین کاربرد چسب یو پی وی سی در موارد زیر می باشد. استفاده در جهت آب بندی تمامی اتصالات آب و فاضلاب خانگی و شهری، اتصالات لوله و اتصالات پلیکا، استفاده در صنایع پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی، اتصالات پمپ های آب خانگی و شهری ، استفاده کردن در کارخانجات بهداشتی و صنایع غذایی و استفاده در تجهیزات پارک های استخری و سونا و جکوزی ها.

image 2

زمان اتصال چسب UPVC

چسب های UPVC  به لحاظ زمان اتصال با هم متفاوت هستند و به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند. چسب های فست ولد(Fast Weld) و چسب های مدیوم ولد(Medium weld). چسب های فست ولد، در مدت زمان بسیار کوتاهی به اتصالات می چسبند به همین خاطر برای لوله های کوچک از چسب فست ولد استفاده می کنند، زیرا برای چنین لوله هایی، لازم است چسب کاری در مدت زمان کمتری انجام شود و بایستی سریع اتصالات به یکدیگر جوش بخورند. چسب های مدیوم ولد هم برای لوله های بزرگ کاربرد دارند. چون که سطح لوله های بزرگ بیشتر است، و چسب کاری آن ها نسبت به لوله های کوچک تر، اندکی سخت تر است و به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر برای لوله های بزرگ از چسب فست ولد استفاده کنید و سرعت عمل شما کم باشد، ممکن است قبل از فیت کردن لوله ها در یکدیگر، قسمتی از چسب خشک شود.

چسب UPVC  استخر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از این چسب ها به طور اختصاصی برای استفاده در تجهیزات سیستم استخر استفاده می شود. چسب های استخر UPVC ویژگی های خاصی دارند. این چسب ها در برابر آب مقاوم هستند و مناسب استفاده در محیط های مرطوب مانند استخر هستند. همچنین چسب های استخر یو پی وی سی، در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند. اشعه ی ماورای بنفش می تواند انواع چسب ها را از بین ببرد اما چسب استخر UPVC در برابر آسیب های اشعه ی ماورا بنفش مقاوم است. دیگر ویژگی این چسب ها، استحکام بالای آن ها است که انواع لوله های استفاده شده در تجهیزات استخر را محکم به یکدیگر می چسباند. چسب های استخری سریع خشک می شوند و برای استفاده از آن ها نیاز به دانش خاصی ندارید. ماندگاری بالای این چسب ها نیز یک ویژگی بسیار مهم است.

https://atlasmouj.com/

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *