معرفی برندهای خودرومعرفی خودرو های خارجی

آشنایی با خودروی فوتون ون وانا + مشخصات فنی این خودرو

ون وانا یک خودروی ون با ظاهری مشابه با نمونه‌های معمولی است که قابلیت جا دادن ۱۴ سرنشین را دارد. با توجه به عدم پررنگ بودن حضور خودروهای ون در کشور، ون وانا می‌تواند در این زمینه کمبود را پر کند. این خودرو در واقع یک خودروی چینی است که طبق یک قرارداد دو جانبه با شرکت ایران خودرو دیزل برای مونتاژ در اختیار آن قرار گرفته است. نام اصلی این خودرو ام پی ایکس اس کلاس (MPX S Class) است و توسط شرکت فورلند (Forland)، که زیرمجموعه‌ی شرکت بزرگ‌تری به نام فوتون (Foton) است، طراحی و تولید شده است.

از آنجا که این ون چینی همانند برخی محصولات دیگر ایرانی خود، نام خود را در بازار خودرو تغییر داده است، حال با نام ون وانا و با لوگوی شرکت ایران خودرو و تحت مجوز این شرکت، در بازار عرضه می‌شود. با این حال، این تغییر نام تأثیر عمده‌ای بر ظاهر و باطن این خودرو نداشته است. 

استفاده از خودروهای ون در ایران به‌عنوان خودروی شخصی و مسافرتی، رایج نیست و به همین دلیل بیشترین کاربرد ون وانا در داخل کشور، مربوط به حوزه‌هایی مانند جابه‌جایی مسافران است. با این حال، با در نظر گرفتن برخی ملاحظه‌ها، هنوز هم می‌توان از این خودرو برای مصارف شخصی و مسافرت‌های طولانی استفاده کرد. شما می توانید تمامی لوازم یدکی فوتون را به راحتی از بازار آنلاین اتوموبی تهیه نمائید.

مهم‌ترین مشخصات فنی خودروی ون وانا 

image 16

خودروی فوتون ون وانا به یک موتور چهار سیلندر بنزینی مدل ۴G69S4N مجهز شده است. سیستم انژکتوری این موتور بر اساس مدل پاشش چند نقطه‌ای تعریف شده و توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است. این موتور دارای ۱۶ سوپاپ است و از گنجایش ۲۳۷۸ سی‌سی بهره می‌برد. ضریب تراکم آن ده به یک است.

موتور ون وانا قادر به تولید حداکثر توانی معادل ۱۳۰ اسب بخار با ۵۲۵۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقمی برابر با ۲۰۰ نیوتن‌متر با ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه برآورد می‌شود.

قدرت و توان تولید شده توسط موتور به کمک یک سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته به چرخ‌های خودرو منتقل می‌گردد. در کل، مشخصات فنی ون وانا با توجه به وزن دو و نیم تنی آن، معمولی و متوسط به نظر می‌رسد.

از یک خودروی ون نمی‌توان انتظار سرعت و شتاب خیره کننده‌ای داشت، این موضوع در ون وانا هم صدق می‌کند. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط این خودرو به عددی معادل ۱۴۵ کیلومتر در ساعت محدود است. از سوی دیگر، ون وانا توانایی دارد که در مدت زمان ۲۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

میزان مصرف سوخت ون وانا  مانند سایر مشخصات فنی این خودرو، در حالت متوسطی قرار دارد. برای این خودرو، میزان مصرف سوخت به ترتیب در حالت‌های شهری، بین شهری و چرخه‌ی ترکیبی، رقمی معادل ۱۵.۶، ۹.۷۱ و ۱۱.۹ لیتر سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت مصرف می‌شود.

به هر حال، همان‌طور که اشاره شد، می‌توان خودروی ون وانا را به لحاظ بهره‌مندی از مشخصات فنی، یک خودروی ون متوسط تلقی کرد. تمامی لوازم یدکی ون وانا در نمایندگی فوتون اتوموبی موجود و عرضه می شود.

دیگر مشخصات فنی مهم خودروی فوتون ون وانا عبارت‌اند از:

  • ابعاد خودرو: طول ۴۹۵۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۹۵۵ میلی‌مت
  • فاصله بین محورها: ۲۸۰۰ میلی‌متر
  • وزن خالص خودرو: ۱۵۰۰ کیلوگرم
  • سیستم ترمز: دیسکی در هر چهار چرخ با سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
  • سیستم تعلیق: مستقل با نوع مک‌فرسون در جلو و مستقل با نوع چنبر در عقب
  • سیستم گرمایش و سرمایش: دارای سیستم کنترل دو منطقه‌ای
  • سیستم صوتی: دارای سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و رادیو AM/FM و ورودی AUX

این مشخصه‌های فنی نشان می‌دهند که ون وانا یک خودروی ون خانوادگی با امکانات متوسط و خوش‌ساخت است.

 امکانات و قابلیت‌های مهم خودروی ون وانا

image 15

ون وانا از ترمزهای هیدرولیک دو مداره در سیستم ترمز خود بهره می‌برد. همچنین برای بخشیدن ثبات و پایداری هر چه بیشتر، سیستم ترمز این خودرو، دارای دو سیستم کمکی شناخته شده به نام‌های ABS و EBD است. این سیستم‌های کمکی در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده می‌شود.

در کل، قابلیت‌ها و امکانات خودروی ون وانا کم و بیش مشابه با خودروهای ساخت داخل است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این خودرو قادر به تبدیل خود به یک خودروی ون مسافرتی همه چیز تمام نیست. به همین دلیل، استفاده از این خودرو در ایران عمدتاً مربوط به حمل‌ونقل عمومی است.

با این حال، در کشور چین، نسخه‌ی ویژه‌ای از ون وانا با امکانات و قابلیت‌های جذاب و متعدد عرضه شده است. این نسخه شامل صفحه نمایش بزرگ است و صندلی‌های خودرو به تختخواب تبدیل می‌شوند که امکانات لازم برای تبدیل ون وانا به یک خودروی ون مسافرتی تمام عیار را فراهم می‌کند. با این حال، این نسخه در بازار خودروی ایران موجود نیست و ون وانا به‌عنوان یک تاکسی بزرگ یا خودروی جادار مختص به حمل‌و‌نقل مسافران مطرح شده است.

دیگر قابلیت‌ها و امکانات ون وانا عبارت‌اند از:

  • وجود کیسه‌های هوا برای محافظت از راننده و سرنشینان صندلی جلو
  • فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سیستم تهویه با قابلیت تنظیم دستی
  • پخش کننده سی‌دی و پشتیبانی از قابلیت‌های OTG و AUX
  • چراغ‌های با قابلیت تنظیم ارتفاع نور در بخش جلو
  • مه‌شکن جلو و عقب، چراغ سقفی داخل کابین و چراغ ترمز عقب
  • آینه‌های جانبی برقی
  • شیشه‌های خودرو با قابلیت تنظیم برقی
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای
  • سیستم هشدار دهنده دنده عقب
  • رینگ و لاستیک آلومینیومی با مدل ۱۹۵/۸۰R15
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و سایر صندلی‌ها با قابلیت تنظیم پشتی
  • ریموت کنترل، آفتابگیر داخلی و ساعت دیجیتال
  • شیشه شور و برف پاکن عقب
  • قابلیت گرم کن برای شیشه‌ی عقب

طراحی ظاهری خودروی ون وانا

image 14

 ون وانا با ون هایس شرکت تویوتا شباهت فراوانی دارد. همچنین، ون اختصاصی شرکت برلیانس با نام H2L در بعضی جنبه‌ها شباهت‌هایی با ون وانا دارد. در این میان، ون وانا به نحوی طراحی شده که به‌طور کلی به یک کپی برابر اصل از ون هایس تویوتا شباهت دارد.

در نمای جلوی ون وانا، پنجره‌ی سه تیغه مانندی وجود دارد که دو چراغ جلوی این خودرو را به هم پیوند داده است. 

نمای کناری ون وانا به نحوی طراحی شده که حجت کپی‌برداری از ون هایس شرکت تویوتا را بر تمام کسانی که با آن آشنایی دارند، کامل می‌کند. در واقع، تفاوت‌های اندکی در محل قرارگیری خطوط حجم دهنده‌ی واقع شده بر بدنه‌ی این دو خودرو به چشم می‌خورد. همچنین، نحوه‌ی طراحی پنجره‌های این دو خودرو کاملا شبیه به یکدیگر است.

نمای عقب ون وانا هم شباهت‌هایی با نمای مشابه در ون هایس شرکت تویوتا دارد. با این حال، باید اعتراف کرد که نمای عقب ون هایس تا حد قابل توجهی بهتر و شکیل‌تر از ون وانا طراحی شده است و حالت دراز و بی‌ظرافت موجود در نمای عقب ون چینی ون وانا، وجود ندارد.

در کل، شباهت‌های موجود در نمای داخلی این دو خودرو کمتر از نمای خارجی آنها است. برخی از کلیات آشنا در کابین هر دوی این محصول‌ها، به‌خصوص در بخش داشبورد، مشاهده می‌شود. با این حال، از نظر جزییات، تفاوت‌هایی در طراحی نمای داخلی این دو خودرو با یکدیگر وجود دارد. به‌عنوان مثال، روی داشبورد هر دوی این خودروها چهار محفظه‌ی تهویه هوا مشاهده می‌شود؛ اما محل قرارگیری آنها در فضای داشبورد این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت‌های موجود در نوع طراحی فضای داخلی این دو خودرو در جزییات دیگری هم قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال، محل قرارگیری دسته دنده در این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است. همچنین، نحوه‌ی چینش صندلی‌های این دو خودرو، اندکی متفاوت به نظر می‌رسد.

کلام آخر
با توجه به مطالب گفته شده، می‌توان گفت که ون وانا یک خودروی ون با ظاهری مشابه با ون هایس شرکت تویوتا است که توسط شرکت فورلند چین طراحی و تولید شده است. این خودرو دارای مشخصات فنی متوسط و امکانات رفاهی مناسب است که می تواند برای حمل‌ونقل عمومی و مسافربری مناسب باشد. اگر شما هم به دنبال یک خودروی ون با قابلیت جا دادن ۱۴ سرنشین هستید، می توانید از ون وانا استفاده کنید. شما همچنین تمامی قطعات یدکی فوتون را می توانید از سایت ایران فوتون نیز تهیه نمائید.

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *