قطعات خودرو

آشنایی با عملکرد و نشانه‌های خرابی یا گرفتگی رادیاتور خودرو

رادیاتور، یک قطعه فلزی است که در جلوی خودرو قرار دارد و با استفاده از جریان هوا و فن، مایع خنک‌کننده را سرد می‌کند. این مایع، از داخل موتور عبور کرده و حرارت زائد آن را به رادیاتور منتقل می‌کند. بدین ترتیب، رادیاتور باعث حفظ دمای مناسب موتور می‌شود و از افزایش حرارت و خراب‌شدن آن جلوگیری می‌کند. آیا می‌دانید که چگونه می‌توانید وضعیت رادیاتور خودرو را بررسی کنید و علائم خرابی یا گرفتگی آن را تشخیص دهید؟ در این مقاله، قصد داریم شما را با رادیاتور خودرو آشنا کنیم و نکات مهم و کاربردی درباره عملکرد آن بیان کنیم. اگر شک دارید که رادیاتور خودرویتان معیوب است، پیشنهاد می‌کنیم تا در این مقاله همراه نمایندگی لوازم یدکی هیوندای باشید.

آشنایی با عملکرد رادیاتور خودرو

رادیاتور، بخش حیاتی و بسیار مهمی از سیستم خنک‌کننده خودرو است. مایع خنک‌کننده از موتور عبور کرده و با گذشت زمان و بدون خنک‌کردن، ادامه به گرم‌شدن می‌دهد. به همین دلیل، رادیاتور به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم خنک‌کننده عمل می‌کند و وظیفه خنک‌کردن مایع خنک‌کننده را برعهده دارد.

رادیاتور، مایع خنک‌کننده را از طریق پره‌های فلزی کوچکی که در آن قرار دارند، به صورت جریانی از یک طرف به طرف دیگر می‌رساند. دراین‌حین، پره‌ها باعث نازک‌شدن مایع خنک‌کننده می‌شوند و خنک‌شدن آن را تسهیل می‌کنند.

وسیله نقلیه‌ی شما با کمک فن موتور و جریان طبیعی هوا که در حین رانندگی به وسیله‌ی راننده ایجاد می‌شود، رادیاتور را خنک می‌کند. به همین دلیل، رادیاتور در جلوی وسیله نقلیه قرار دارد تا بتواند به بهترین شکل از جریان هوای موجود استفاده کند. شما می توانید رادیاتور اصلی azera را از لوازم یدکی آزرا در نمایندگی هیوندای اتوموبی تهیه نمائید.

رادیاتور کجای خودرو قرار دارد؟

image 23

رادیاتور، یکی از قطعه‌های ساده‌تر و رایج خودرو است که همواره در جلوی وسیله نقلیه قرار دارد و از جریان هوا در حین رانندگی برای کمک به فرآیند خنک‌کننده استفاده می‌کند. معمولاً، رادیاتور در پشت سپر/گریل وسیله نقلیه قرار دارد و پس از آن فن قرار می‌گیرد. برای تشخیص رادیاتور، می‌توان به دو عامل توجه کرد. ابتدا، کندانسور در جلوی رادیاتور قرار دارد و دوم، هسته بخاری آن اغلب بسیار نازک‌تر از رادیاتور است.

با پیداکردن محل رادیاتور، می‌توان به‌راحتی آن را تشخیص داد. بااین‌حال، دسترسی به رادیاتور، به دلیل بسته‌شدن آن بین اجزای دیگر، ممکن است با مشکل مواجه شود.

آشنایی با خرابی یا گرفتگی رادیاتور

1ـ بالارفتن حرارت

درصورتی‌که دمای سنج خودرو به‌طور نامطمئنی بالا رود، این نشانه آن است که چیزی در سیستم خنک‌کننده خودرو به‌طور صحیح عمل نمی‌کند. درصورتی‌که موتور خیلی داغ شود، ممکن است خودرو به‌طور خودکار خاموش شود که این به معنای وجود مشکل جدی‌تر است.

گرم‌شدن بیش از حد موتور، مشکلات متعددی را می‌تواند به وجود آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترموستات معیوب، فن خراب یا نشت مایع خنک کننده اشاره کرد. برای شناسایی مشکل، باید بیشتر به عیب‌یابی پرداخته و علت این مشکلات را پیدا کرد.

image 22

2ـ نشت‌کردن مایع خنک‌کننده

یکی از مشکل‌های رایج رادیاتور، نشتی آن است که معمولاً زیر وسیله نقلیه مشاهده می‌شود. بااین‌حال، نشتی زیر وسیله نقلیه تضمین نمی‌کند که مشکل مربوط به رادیاتور است، بنابراین باید اطراف رادیاتور را  بررسی کرد. در صورت مشاهده رگه‌های سفید یا گودال‌های مایع خنک‌کننده، نشانه‌ای از نشتی رادیاتور است و نیاز به تعمیر دارد.

 3ـ پره‌های آسیب‌دیده رادیاتور 

یکی از مشکل‌های رایج در رادیاتورها، آسیب‌دیدن پره‌های آن است. رادیاتورها در جلوی وسیله نقلیه قرار دارند و پره‌ها یکی از قطعه‌های ساده‌تری هستند که ممکن است آسیب ببینند. هر چند چند پره شکسته نمی‌توانند باعث گرم‌شدن بیش از حد موتور شوند، اما هر چه پره‌های شکسته بیشتری داشته باشید، جریان خنک‌کننده کمتری در رادیاتور خود خواهید داشت. علاوه‌بر این، پره‌های شکسته به این معنی است که احتمال نشتی رادیاتور شما بیشتر است. همچنین بازار آنلاین اتوموبی تمامی قطعات لوازم یدکی ورنا با تضمین اصالت کالا را به فروش می رساند.

4ـ تغییر رنگ مایع خنک‌کننده

یکی از بزرگترین علل خرابی یا گرفتگی رادیاتور، خوردگی آن است. خوردگی نباید در داخل سیستم خنک‌کننده شما رخ دهد زیرا مایع خنک‌کننده را فرسوده می‌کند. از آنجایی که خوردگی یک مشکل داخلی در رادیاتور است، شما نمی‌توانید آن را ببینید، اما باعث تغییر رنگ مایع خنک‌کننده می‌شود. اگر مایع خنک‌کننده قدیمی است، می‌توانید شستشوی آن را امتحان کنید، اما اگر مایع خنک‌کننده نسبتاً جدید است و قبلاً به‌شدت تغییر رنگ داده است، احتمالاً خوردگی قابل توجهی در سیستم خود دارید.

5ـ خوردگی قابل مشاهده

خوردگی قابل مشاهده، اغلب اولین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد مشکل مهم‌تری در رادیاتور شما وجود دارد. خوردگی می‌تواند منجر به منفجرشدن مهروموم‌ها، فرسوده‌شدن پره‌ها و بسیاری از مشکل‌های احتمالی دیگر شود. درحالی‌که خوردگی کم مشکل بزرگی نیست، اما در صورت وجود مقدار بیش‌ازحدی از خوردگی در رادیاتور، باید توسط مکانیک خبره مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

سرد بودن شلنگ رادیاتور و آشنایی با 6 علت آن

image 21

درصورتی‌که موتور خودرو داغ باشد، برای اطمینان از صحت جریان مایع خنک‌کننده، باید از یکنواختی گرمای شیلنگ‌های مایع خنک‌کننده اطمینان حاصل کنید. اگر شیلنگ پایین رادیاتور سرد باشد، ممکن است با مشکلی در سیستم خنک کننده مواجه باشید که باید تعمیر شود.

برای تشخیص درست مشکل سرمای شیلنگ پایین رادیاتور، باید به قسمت‌های مختلفی که بر دمای رادیاتور تأثیر می‌گذارند نگاه کنید. علت رایج سردبودن شیلنگ پایینی رادیاتور، خرابی ترموستات، پمپ آب بد یا سطح پایین مایع خنک‌کننده است. همچنین، مشکل ممکن است ناشی از قفل هوا یا گرفتگی سیستم خنک‌کننده باشد. در ادامه به 6 علت سردبودن شلنگ پایین رادیاتور پرداخته می‌شود:

1ـ ترموستات معیوب

image 20

مشکل رایج در مورد شیلنگ سرد خنک‌کننده پایین، مربوط به ترموستات موتور است. موتورها دارای یک ترموستات مبتنی بر سوپاپ هستند که جریان مایع خنک‌کننده را تنظیم می‌کند تا موتور در دمای مطلوب کار کند و بیش‌ازحد گرم نشود.

اگر ماشین شما بیش‌ازحد گرم می‌شود و در عین حال شیلنگ خنک‌کننده پایینی گرم نمی‌شود، احتمالاً ترموستات خود مشکل دارد و باید تعویض شود.

زمانی که موتور سرد است و کار نمی‌کند، ترموستات باید بسته شود. تنظیم آب توسط ترموستات از داغ‌شدن موتور جلوگیری می‌کند و پس از رسیدن به دمای مطلوب، آب خنک‌کننده برای اتلاف انرژی وارد رادیاتور می‌شود.

اگر ترموستات در این زمان باز نشود، ممکن است باعث سردماندن شیلنگ پایینی رادیاتور و درعین‌حال گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور شود.

2ـ پمپ آب معیوب

وظیفه پمپ آب در خودرو، پمپ‌کردن مایع خنک‌کننده از بلوک موتور به سمت رادیاتور است تا خنک‌کننده خودرو سرد شود.

اگر پمپ آب به‌درستی کار نکند، آب در موتور ثابت می‌ماند و هیچ آبی به رادیاتور پمپ نمی‌شود. در نتیجه، شلنگ خنک‌کننده پایینی به احتمال زیاد سمت خروجی مایع خنک‌کننده موتور شما قرار دارد که به این معنی است که شیلنگ سرد می‌ماند.

3ـ سطح پایین خنک‌کننده

سطح پایین مایع خنک‌کننده می‌تواند مشکل‌های زیادی در سیستم خنک‌کننده ایجاد کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد حفره‌های هوا در سیستم خنک‌کننده شود و باعث برقراری یک محفظه هوا در پمپ آب شود.

بررسی سطح مایع خنک‌کننده بسیار آسان است. برای این کار، کاپوت خودرو را باز کرده و دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید تا مخزن مایع خنک‌کننده را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که هرگز در حالتی که موتور داغ است، مخزن مایع خنک‌کننده را باز نکنید زیرا در حال جوشیدن است و اگر آن را باز کنید، ممکن است مایع خنک‌کننده به همراه حرارت آن در همه جا پاشیده شود.

image 19

4ـ هوا در سیستم خنک کننده

هوای سیستم خنک‌کننده می‌تواند به دلیل یک واشر سر معیوب یا پس از تعویض مایع خنک‌کننده وارد شود. اگر می‌دانید که اخیراً مایع خنک‌کننده را تعویض کرده‌اید، باید سیستم را به‌درستی تخلیه کنید تا هوای موجود در آن خارج شود.

همچنین، هوای مایع خنک‌کننده می‌تواند به دلیل پایین‌بودن سطح مایع خنک‌‌کننده وارد سیستم شود. بنابراین، بررسی و افزایش سطح مایع خنک‌کننده می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

5ـ گرفتگی سیستم خنک‌کننده

در برخی موارد نادر، سیستم خنک‌کننده خودرو ممکن است مسدود شود. اگرچه این مشکل خیلی شایع نیست زیرا لوله‌های خنک‌کننده اصلی بسیار بزرگ هستند، اما اگر قبلاً شخصی ماشین شما را بدون مایع خنک‌کننده و فقط با آب کار کرده باشد، ممکن است زنگ‌زدگی زیادی در داخل موتور ایجاد شده باشد.

این مشکل، همراه با یک واشر سر که نشتی دارد، می‌تواند آشفتگی زیادی در داخل سیستم خنک‌کننده ایجاد کند. درصورتی‌که هر چیز دیگری را امتحان کرده‌اید و مشکل حل نشده است، سعی کنید سیستم خنک‌کننده خودرو را بشویید تا این مشکل را رفع کنید.

6ـ عملکرد درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور، یکی از جزء‌های حیاتی در سیستم خنک‌کننده خودرو شما است که ممکن است نادیده گرفته شود، اما چشمگیرترین باشد. این درپوش دارای چهار عملکرد است که هر یک در صورت عدم کارکرد به درستی، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. این عملکردها عبارتند از:

1. تحت فشار قراردادن سیستم خنک‌کننده

2. حذف فشار اضافی از مخزن

3. جلوگیری از نشت آب خنک‌کننده

4. هدایت خنک‌کننده به رادیاتور از طریق یک شیر خلاء

در ابتدا، درپوش رادیاتور با قراردادن سیستم خنک‌کننده تحت فشار قرار می‌دهد. این فشار باعث افزایش نقطه‌جوش مایع خنک‌کننده می‌شود. به همین دلیل، اگر مایع خنک‌کننده از درپوش رادیاتور نشت کند، ممکن است روی موتور بسوزد، درحالی‌که در داخل سیستم این اتفاق نمی‌افتد. بدون سیستم تحت فشار، مایع خنک‌کننده شروع به جوشیدن می‌کند و موتور شما نمی‌تواند به‌طور موثر خنک شود.

دوم، در حالی که مقداری فشار خوب است، افزایش آن مضر است. فشار بالاترازحد می‌تواند شیلنگ‌ها، خود کلاهک و هر نقطه ضعف دیگری در سیستم را منفجر کند. درپوش رادیاتور دارای یک نقطه تنظیم است که در آن می‌توان فشار اضافی را به مخزن ارسال کرد. داشتن یک شلنگ خنک‌کننده اضافی باز، اجازه می‌دهد تا فشار به طور ایمن کاهش یابد.

کلام آخر

 رادیاتور خودرو، یک قطعه حیاتی است که نقش مهمی در خنک‌کردن موتور دارد. اگر رادیاتور خودرو خراب یا گرفته شود، ممکن است باعث افزایش حرارت و خراب‌شدن موتور شود. بنابراین، باید به وضعیت رادیاتور خودرو توجه کنید و علائم خرابی یا گرفتگی آن را شناسایی کنید. در این مقاله، شما را با رادیاتور خودرو آشنا کردیم و نکات مهم و کاربردی درباره عملکرد، نگهداری آن بیان کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

منبع: بازار آنلاین اتوموبی

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *