کسب و کارها

نکات حیاتی برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم مگان

تسمه تایم چیست؟ دلیل پاره شدن آن و تعویض آن در تعمیرگاه تخصصی رنو از جمله مواردی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. همانگونه که می ‌دانید تسمه تایم قطعه اصلی در موتور خودرو محسوب می شود که وظیفه برقراری نظم در پیشرانه خودرو را دارد. عملکرد اصلی تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین میل لنگ و سوپاپ‌ها می باشد. کار اصلی این قطعه در خودرو تنظیم مناسب و بازبسته شدن سوپاپ و قرارگرفتن سوپاپ در وضعیت مناسب نسبت به پیستون می‌باشد. 

به بیان کارشناس فنی رنو، نیروی تولید شده توسط موتور با احتراق داخلی از پیستون به میله اتصال و سپس به میل لنگ منتقل می‌شود. همچنین وظیفه چرخاندن پمپ آب را نیز برعهده دارد. تسمه تایم بر روی سر میل لنگ، میل سوپاپ و پمپ آب نیز قرار گرفته و می‌ چرخد. لازم به ذکر است که اگر هر یک از این موارد به خوبی عمل نکنند، باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود. 

در چنین مواقعی نیاز به تعمیرکار مجرب در این زمینه است که تعویض تسمه تایم مگان را به خوبی انجام دهد. تعمیرگاه تخصصی رنو یکی از مجموعه های موفق در زمینه های تعویض انواع قطعات یدکی خودروهای رنو از جمله خودرو مگان می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با  موارد مهم پاره شدن تسمه تایم مگان و تعویض آن آشنا کنیم. 

دلیل پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست؟

به بیان کارشناس فنی رنو، قطعاتی در خودرو وجود دارد که کاربرد حیاتی دارند. این قطعات معمولا در انتقال قدرت بین بخش‌های مختلف پیشرانه نقش ایفا می‌کنند. یکی از مهم ‌ترین این قطعات تسمه تایم می باشد. تسمه تایم مگان قطعه‌ای پلاستیکی است که از دلیل پاره شدن تسمه تایم مگان، گاهی اوقات مربوط به نحوه رانندگی افراد و در مواقعی نیز در ارتباط با مشکلات فنی خودرو است. اما به طور کلی اصلی ترین دلایل پاره شدن تسمه تایم خودرو به شرح زیر است.

  • خرابی بلبرینگ تایم
  • رانندگی کردن با دنده مرده
  • نصب غیر اصولی تسمه تایم
  • نشتی روغن هیدرولیک و موتور
  • تعویض دنده معکوس اشتباه
  • پاره شدن تسمه دینام
  • رانندگی با دورموتور خیلی زیاد

چطوری متوجه پاره شدن تسمه تایم شویم؟

شاید این سوال برای شما مطرح شود که چطوری متوجه پاره شدن تسمه تایم شویم؟ اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که معمولا پاره شدن این قطعه در حین رانندگی اتفاق می افتد. پس خیلی نمی توانید روی شنیدن صدای پاره شدن حساب باز کنید. این موضوع را در نظر بگیرید که اولین کار شما برای روشن شدن خودرو، استارت زدن است. اما همان طور که پیش تر بیان کردیم، استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه تایم، هیچ فایده ای ندارد. چرا که خودرو اصلا روشن نخواهد شد. بنابراین بهتر است اتفاق افتادن مشکلات بیشتر با نشانه های پاره شدن تسمه تایم آشنا شوید تا در صورت لزوم به تعمیرگاه تخصصی مگان مراجعه فرمایید. از مهمترین نشانه ها به شرح زیر است.

  • لرزیدن موتور خودرو
  • افت و کاهش توان خودرو
  • افزایش حجم دود خارج شده از اگزوز خودرو

نکته: هر سه نشانه فوق به دلیل برهم خوردن هماهنگی بین پیستون و سوپاپ‌ها اتفاق می افتد. به بیان دیگر این اتفاق باعث افت راندمان و کارکرد موتور می‌شود. در نتیجه طبیعی است که احتراق به صورت ناقص انجام شود و دود زیادی تولید شود. از طرفی قدرت موتور نیز در این شرایط کاهش پیدا می‌کند.

image

چه زمانی تسمه تایم را در تعمیرگاه تخصصی رنو تعویض کنیم؟

در کنار تمامی موارد مهم در خصوص پاره شدن تسمه تایم مگان، لازم است که حتما موضوع زمان تعویض این قطعه لاستیکی را نیز در نظر بگیرید. به بیان کارشناس فنی رنو، نمی‌توان زمان دقیقی برای تعویض تسمه تایم مگان ذکر کرد. اما تجربه نشان می‌دهد که معمولا با طی کردن مسافت 60 هزار کیلومتر یا پشت سر گذاشتن زمان 3 تا 5 سال، باید تسمه تایم تعویض شود. با این کار می‌توانید جلوی پاره شدن آن و خسارت‌های بعدی را بگیرید. 

همچنین انجام سرویس های دوره ای مگان نیز کمک بزرگی است که این قطعه به صورت منظم بررسی شود. برای این منظور توصیه ما تعمیرگاه تخصصی مگان است که با تجهیزات مکانیکی روز دنیا، تعمیر کاران مجرب، محصولات و قطعات یدکی با کیفیت کمپانی رنو، اقدام به تعویض تسمه تایم خودرو شما می کنند.

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *