اصطلاحات خودرو

با معایب و مزایای واکس بدنه خودرو آشنا شوید!

عوامل تاثیرگذار زیادی مانند نور آفتاب یا وارد شدن ضربه وجود دارند که روی بدنه خودرو تاثیر می گذارند و زیبایی آن را از بین می برند. گلگیر و سپر از بخش های آسیب پذیر ماشین هستند که هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض یا ترمیم پیدا می کنند. به ویژه در قطعات خودروهایی که بدنه ضعیف تری دارند مانند گلگیر جلو پراید، این چالش مضاعف می شود. استفاده از واکس بدنه ماشین از بهترین راهکارهای احیای این قسمت ها می باشد. 

از مزایای واکس بدنه خودرو می توان به ایجاد خاصیت آبگریزی، افزایش ماندگاری رنگ و براقیت آن اشاره کرد. این محصول پرکاربرد در انواع چسبی و مایع موجود است و می توانید برای هر کدام از بخش های ماشین استفاده کنید. پس به جای صرف هزینه برای خرید سپر پراید 111، با واکس بدنه تا مدتی زیبایی آن را حفظ خواهید کرد. هر چند این روش کاملا موقتی است و در صورت آسیب های شدید، ناچار به تعویض این قطعه، مطابق با رنگ سایر قسمت های ماشین خواهید بود.

واکس بدنه خودرو چیست؟

انواع واکس های بدنه وظیفه زیبایی و مراقبت از خودروها را بر عهده دارند. در واقع این واکس ها نه تنها درخشندگی بدنه را افزایش می دهند، بلکه با ایجاد لایه ای نازک از آن در برابر عوامل آسیب زا نیز محافظت خواهند کرد.

واکس روی بدنه خودرو از بروز مشکل هایی مثل زنگ زدگی یا اکسایش جلوگیری می کند و مانع از تاثیر نور خورشید روی رنگ ماشین می شود.

از جمله عوامل آسیب زایی که در طولانی مدت باعث از بین رفتن رنگ بدنه خودرو می شوند و به مرور به بدنه نیز لطمه وارد می کنند، اشعه فرابنفش، گرد و خاک، آب و رطوبت به دلیل داشتن آلاینده های مختلف و … هستند.

آشنایی با انواع واکس بدنه برای ماشین

انواع واکس بدنه خودرو در 2 نوع چسبی و مایع، تولید و روانه بازار می شوند. در ادامه مدل های مختلف این محصول را معرفی می کنیم:

واکس بدنه چسبی

واکس چسبی لایه ای محافظ است که از قدیم در بسیاری از تعمیرگاه ها برای افزایش درخشندگی بدنه خودرو استفاده می شود. واکس چسبی از زنگ زدگی رنگ و بدنه جلوگیری می کند و مانع تغییر رنگ ماشین بر اثر اشعه ماورابنفش خواهد شد.

واکس بدنه مایع

واکس مایع نمونه جدیدتری است که با ضخامت کمتر نسبت به نمونه های چسبی روی بدنه ماشین به کار می رود. این واکس، ضخامت کمتری نسبت به مدل چسبی دارد و اثرات آن فقط چند ماه ماندگاری دارد.

آشنایی با مزایای واکس بدنه خودرو

image 2

به دلیل مزایای واکس بدنه خودرو بیشتر افراد ترجیح می دهند که از این مواد برای ماشینشان استفاده کنند. در واقع این مواد از تماس مستقیم عوامل آسیب زا به بدنه جلوگیری می کنند و با ایجاد یک لایه میانی بین سطح بدنه و عوامل محیطی، دوام و ماندگاری بدنه خودرو را افزایش می دهد. در ادامه لیستی از مهمترین مزیت های دیگر این مواد را بیان می کنیم:

  • ایجاد خاصیت آبگریزی (این ویژگی فقط در برخی از واکس ها وجود دارد.)
  • افزایش دوام و ماندگاری رنگ خودرو و جلوگیری از آسیب دیدگی آن
  • جلوگیری از چسبندگی ذرات (منجر به کاهش هزینه های کارواش و شستشوی مدام می شود.)
  • افزایش براقیت و درخشندگی سطح بدنه خودرو
  • پر کردن تمام سوراخ هایی که روی سطح بدنه ماشین به وجود آمده اند؛ با پر شدن این سوراخ، هوا وارد قسمت های مختلف بدنه نمی شود و در نتیجه از آسیب های مختلف جلوگیری خواهد شد.

اشاره به معایب واکس بدنه ماشین

  • واکس خودرو هزینه زیادی برایتان می تراشد.
  • واکس ها دوام و ماندگاری خیلی کمی نسبت به سرامیک دارند؛ به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند از این مواد برای محافظت از بدنه استفاده کنند.
image 1

بهترین زمان برای واکس زدن به بدنه خودرو

برای واکس خودرو ابتدا باید ماشین را به کارواش ببرید. البته خودتان نیز می توانید آن را بشویید، اما باید مطمئن شوید که هیچ کثیفی و آلودگی روی سطح خودرو باقی نمانده است.

بعد از شست و شو، باید منتظر بمانید تا سطح بدنه کاملا خشک شود. حالا می توانید فرآیند واکس زدن را شروع کنید.

واکس با پولیش چه تفاوت و شباهت هایی دارد؟

image

عده ای واکس بدنه را با پولیش خودرو اشتباه می گیرند، در صورتی که این دو تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند.

  • مواد پولیش کاری حاوی افزودنی های ساینده هستند که باعث لایه برداری رنگ ماشین می شوند؛ اما واکس ها فقط یک لایه محافظتی بر روی رنگ و بدنه به وجود می آورند و ساینده نیستند.
  • واکس ها برای انواع رنگ های خودرو مناسب هستند؛ اما پولیش را فقط در بعضی مواقع برای برخی از رنگ ها می توانید استفاده کنید. 
  • پولیش در خودروهای تیره برای رنگ پریدگی و در خودروهایی با رنگ روشن، برای افزایش براقیت استفاده می شوند.
  • واکس و پولیش هر 2 سطح بدنه خودروتان را درخشنده و براق می کنند و باعث افزایش زیبایی آن می شوند. برخی کارشناس ها به منظور محافظت بیشتر از خودرو، بعد از اتمام فرآیند پولیش کاری بدنه را واکس می زنند.

کلام آخر؛ واکس بدنه ماشین چه مزیتی دارد؟

واکس بدنه خودرو جزو قدرتمندترین لایه های محافظتی شناخته می شود که نه تنها زیبایی را برای ماشین به ارمغان می آورد، بلکه دوام و ماندگاری بدنه را در برابر عوامل آسیب زا مثل باران های اسیدی و… افزایش می دهد.

اگر به فکر سلامت بدنه خودروتان هستید و نمی خواهید در آینده هزینه زیادی بابت مشکلاتی مثل زنگ زدگی، سایش و… بپردازید، پیشنهاد می کنیم در بازه های زمانی کوتاه با انواع واکس چسبی یا مایع، سلامت ظاهری خودروتان را تضمین کنید. 

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *