دوچرخه

دوچرخه جاده

دوچرخه سواری در جاده ها یک راه جذاب برای افزایش آمادگی جسمانی و تناسب است، دیدار با دیگران و جذب شدن در طبیعت را نمی توان به راحتی با سایر لذت ها عوض کرد. دوچرخه جاده ، سرعت، چابکی و کارآیی را ارایه می دهد.

دوچرخه جاده چیست؟

در اینجا به طور خلاصه برخی از ویژگی های این نوع دوچرخه را برای شما توضیح می دهیم.

مشخصه های دوچرخه جاده

  • فریم ، چرخ و سایر اجزای بسیار سبک.
  • یک فرمان خمیده روبه پایین، البته فرمان بعضی مدلهای دوچرخه جاده مانند مدل کوهستان صاف است.
  • چرخ و تایرهای باریک.
  • دوشاخ جلوی کامپوزیت.
  • بدون سیستم ساسپنشن یا تعلیق جلو یا عقب.
  • دارای سبکهای مردانه و زنانه و در رنج گسترده ای از سایزها

عملکرد دوچرخه جاده

  • مناسب برای دوچرخه سواری مسابقه ای ، موقعیتی و کسانی که به دنبال تناسب هستند.
  • مناسب برای سطوح آسفالت و صاف مانند پیست و خیابان و جاده.
  • سرعت بیشتر و مسافت بیشتر نسبت به سایر دوچرخه ها.
  • مناسب برای سفرهای چند روزه که پشتیبان دارند. دوچرخه جاده عموما مناسب حمل بار سنگین نیست.

بسیاری از دوچرخه های جاده نقاط حمل بار که دوچرخه های تورینگ و شهری هست ندارند. البته نمی توان به راحتی گفت که نمیشود از این مدل برای مسافرت استفاده کرد. این به معنای آن است که شما باید بار را در کوله حمل کنید یا بارتان را ارسال نمایید.

هندسه فریم دوچرخه جاده

اگرچه انواع این مدل شبیه به هم هستند اما برخی از جزییات وجود دارند که واجد اهمیت هستند.

هندسه ورزشی sport (recreational) geometry

این مدل دوچرخه ها مناسب هفته ای سه بار سواری از ۳۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در هفته هستند. آنها همچنین می توانند برای رویدادهای برنامه ریزی شده محدود در طول سال استفاده شوند. پوزیشن سواری در این مدل عمودی تر و هدایت آن هم راحتتر از مدل های عملکردی است.

هندسه مسابقه ای performance (race) geometry

این مدل دوچرخه ها برای مسابقات طراحی می شوند. آنها دارای آیرودینامیک بهتر و کشیده تر هستند. و نسبت به فرمان هم حساس تر می باشند. این مدل دوچرخه ها قیمت بیشتر و بدنه سبکتری هم دارند.

فلت بار

این مدل دوچرخه جاده شبیه به مدل ورزشی هستند اما پوزیشن دوچرخه سواری در آنها عمودی تر است. این مدل ها برای مسافرت مناسبند. زمانی که شما در حالت دراپ دوچرخه سواری نمی کنید اما دوچرخه ای نسبتا چابک می خواهید. لوازم این دوچرخه ها هم معمولا دست پایین تا متوسط می باشد.

نکته : در صورتی که قصد مسابقه دادن یا شرکت درسه گانه ندارید، یک هندسه ورزشی انتخاب کنید.

متریال فریم

انتخاب های عمده در اینجا آلومینیوم یا کربن است. بیشتر فریم های آلومینیومی برای یک سواری نرم مناسبند، و خوب ارزانتر از فریم کربن هستند. بیشتر آنها هم در ترکیب با فیبر کربن در دوشاخ جلو استفاده می شوند. یک دوچرخه فیبر کربن راحتی بیشتری دارد، و البته گرانتر از آلومینیوم می باشد.

نکته: اگر سبکترین و قویترین را می خواهید کربن برای شما مناسب خواهد بود. اگر فقط برای سرگرمی و تناسب سواری می کنید یک دوچرخه جاده آلومنیومی تهیه کنید.

اجزای اصلی دوچرخه جاده

این قسمت شامل تمام اجزایی میشود که به فریم دوچرخه متصل هستند.

  • رانندگی ( خودرو، اهرم ترمز…)
  • چرخ ( رینگ ، توپی ، محور ، پره)
  • ترمز ، جعبه دنده ، صندلی و صندلی ، پدال

میل لنگ (قامه) و دنده در دوچرخه جاده

بحث راجع به دوچرخه جاده به دنده ها باز می گردد. میل لنگ یا کرانکست جزیی از چرخش پدالها می باشد که چرخ عقب به وسیله حرکت آن و با زنجیر می چرخد. یک دوچرخه جاده می تواند دو یا سه حلقه زنجیره ای داشته باشد در قامه داشته باشد.

یک طبق قامه سه گانه دارای ۳ حلقه زنجیره ای است که اغلب با یک خودروی ۹ سرعته در چرخ عقب مجموعا ۲۷ دنده ایجاد می کند. این ترکیب برای شروع استفاده از دوچرخه جاده مناسب است و می تواند یک طیف گسترده از دنده ها ارایه دهد.

طبق قامه دوگانه و کامپکت هر دو دارای دو حلقه زنجیره ای هستند و با یک خودروی ۱۰ سرعته در چرخ عقب ترکیب می شوند و مجموعا ۲۰ دنده در اختیار شما قرار می گیرد. یک طبق قامه کامپکت دارای حلقه زنجیره ای های کوچکتر با تعداد دندانه های کمتر نسبت به دوگانه است. مدل کامپکت بیشتر در دوچرخه های هندسه ورزشی به کار می رود و پدال زدن راحتتری دارد.

نکته در انتخاب دوچرخه جاده:

اگر در دوچرخه جاده تازه کار هستید یا اینکه مسیرهای پرشیب را می خواهید طی کنید، بهتر است طبق قامه سه گانه یا کامپکت را در نظر داشته باشید. دوچرخه سواران قوی و یا کسانی که در سطوح مسطح سواری می کنند ممکن است دوگانه را ترجیح بدهند.

تعداد دندانه های خودرو عقب هم روی رنج دنده دوچرخه تاثیر می گذارد. بالاترین دنده (کوچکترین چرخ دنده) دارای ۱۱ تا ۱۲ دندانه می باشد. پایینترین دنده(بزرگترین چرخ دنده) احتمالا بین ۲۳ تا ۲۸ دندانه است در بعضی مدلها هم تا ۳۲ بالا می رود.

مدل SRAM Apex یک نوآوری نسبتا جدید است که رنج دنده بیشتری از سه گانه ارایه می دهد.، اما در طبق قامه کامپکت به کار برده می شود. در اینها تعداد دندانه ها در خودروی عقب بیشتر است.

تغییر در خودروی عقب معمولا یک راه ارزان در تغییر دنده دوچرخه میباشد اما گاها مشکلاتی در سازگار کردن هم پدید می آید که قبلا لازم است با یک مکانیک دوچرخه مشورت کنید.

چرخ های دوچرخه جاده

وزن چرخ، نحوه تحمل تکانش و آیرودینامک و هندلینگ در باد نکات مهم درباره چرخ هستند. خب فقط در زمانی می توانید چرخ منتخب خودتان را به کار برید که دوچرخه جاده را خودتان جمع کنید. البته می توان بعد از خرید دوچرخه قسمتی هایی از آن را به روز رسانی کرد. همچنین موضوعاتی مانند وزن چرخ اغلب دغدغه مسابقه دهنده ها هستند.

نکته : بهینه سازی چرخ عموما به عنوان به صرفه ترین کار برای کاهش وزن دوچرخه و افزایش واکنش آن به شمار می رود.

پدال دوچرخه جاده

یک سوال معمول در دوچرخ فروشی : پدالها کجا هستند؟

مدلهای اولیه دارای پدالهای تختند. اما مدلهای سطح بالاتر بدون پدال به فروش می رسند. البته معمولا یک دوچرخه سوار با تجربه سیستم پدال خاص خود را دارد که با استفاده از کفش دوچرخه سواری خود آنرا هماهنگ می کند.

اگر می خواهید به شکلی کارآ پدال بزنید باید از کفش دوچرخه سواری استفاده کنید که به پدال کلیپ می شوند. انجام ندادن این کار مثل این است که درون باک یک ماشین مسابقه ای بنزین معمولی بریزید.

دسته ترمز و دسته ترمز

زمانی اینها مکانیسم های جداگانه بودند اما حالا اغلب به صورت یکپارچه می باشند. دقت کنید که موقع استفاده از ترمز و دنده دستتان راحت باشد. در دوحالت خمیده و عمودی آنها را چک کنید.

سایز درست فریم در دوچرخه جاده

بیشتر دوچرخه های جاده دارای شش سایر فرم هستند به علاوه فریم های ویژه بانوان. انتخاب فریم درست باعث فرماندهی و کنترل بهتر می شود.

سایز فریم می تواند براساس سانتیمتر باشد. که اندازه طول لوله صندلی را نشان می دهد. یا اینکه به شکل عمومی تر مانند XS  تا XL  بیان شود. مراقب باشید که فریم آقایان و بانوان با وجود سایز یکسان یک اندازه نیستند.

نکته : معمولا از نظر هزینه ای در بلند مدت بهتر است یک دوچرخه با کیفیت بالاتر بخرید تا اینکه یک دوچرخه ارزانتر خریده و در طول زمان آنرا به روز رسانی کنید.

بیشتر بخوانید:

sina Nikousefat

من سینا نیکوصفت عاشق دنیای خودرو هستم و از بچگی بی نهایت به خودرو و برندهای خودروسازی علاقه داشتم و همیشه مجله های خودرو رو خریداری میکردم و میخوندم. اتوگرام یک ایده عالی برای من بود تا بتونم در مورد خودرو و قطعات خودرو و نقد بررسی خودروهای برندها بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *